Foto: Nicklas Olsson

Nyköpings församling

Välkommen till Nyköpings församling, våra sju kyrkor och fyra kyrkogårdar. Här kan du finna glädje, ro, gemenskap och stöd genom gudstjänster, körsång, barngrupper, enskilda samtal och mycket mer.

VÄLKOMMEN TILL NYKÖPINGS FÖRSAMLING!

Församlingsexpeditionen är öppen för besök under våra besökstider.

För aktuella gudstjänster och aktiviteter, se kalendern längre ner på sidan eller läs vårt månadsblad genom att klicka här!

Höstens verksamheter startar vecka 36, med vissa undandag.

Sommar i Nyköpings församling

Musik i sommarkväll, sommarcaféer, friluftsgudstjänster och mycket mera. Välkommen att ta del av sommarens program.

Barnens loppis

Barnens egen loppis

Lördag 17 augusti kl 10.00-14.00 arrangeras Barnens egen loppis i Prästträdgården bakom S:t Nicolai församlingshem.

Bilder på olika brudpar, ett barn som döps av en präst, samt texten Drop-in dop & vigsel

Drop-in dop & vigslar

Lördag 17 augusti kan du döpa dig eller ert barn, eller gifta er på drop-in i S:t Nicolai kyrka kl 12.00-16.00. Vi bjuder på dopfika och vigselfika efteråt. Allt är kostnadsfritt!

En ung man står med en regnbågsflagga och har texten ADAMAH skriven på underarmen

Adamah - en fotoutställning

Utställningen visas i S:t Nicolai kyrka torsdag 15 augusti till och med söndag 18 augusti. På lördag 17 augusti finns våra diakoner på plats för frågor och samtal om utställningen.

Samtal och stöd

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Verksamhet

Vill du träffa andra? Fika och umgås? Sjunga i kör? Är du nybliven förälder och vill träffa andra föräldrar? Vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker? Eller kanske vill du prata om tro och liv?

Kontakta oss

Vill du göra en bokning? Har du en fråga? Eller vill du samtala med en präst? Välkommen att höra av dig!

Nätvandrarchatten

Nätvandrarchatten för unga

Svenska kyrkans nätvandrare för unga mellan 12-25 år finns på måndagar, torsdagar och söndagar kl 19.00-22.00. Du kan prata med oss om precis allt som livet kan innebära och innehålla.

Dop och vigsel

Vill du läsa mer eller boka dop eller vigsel i en av Nyköpings församlings kyrkor? Du kan antingen preliminärboka här på webben genom att klicka här, eller ringa eller e-posta vår församlingsexpedition.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Podden "Ung och älskad"

En podd för (och ibland med) ungdomar. I senaste avsnittet träffar vi ​Jeremias ”Jerre” Varas, integrationssamordnare och ​en av eldsjälarna som jobbar med barn, unga och föräldrar i Brandkärr.

En konfirmand har ett halsband med ett kors runt halsen.

Konfirmation 24/25

Är du född 2010 eller tidigare och sugen på att konfirmera dig? Nu är det dags att anmäla sig!

Musik i sommarkväll

Välkommen på Musik i sommarkväll i Svärta kyrka torsdagar kl 19.00 i juli och augusti med välkända artister. Insläpp kl 18.15. Konserterna inleds med en andakt. Efter konserten samlas en kollekt till församlingens Diakonikassa in.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan