Kyrkoval och valnämnd

Vid kyrkoval får Svenska kyrkans medlemmar som fyllt 16 år välja vilka som ska företräda dem de kommande fyra åren. Vid valet 2021 slog valdeltagandet i Örebro pastorat nytt rekord och även förtidsröstningen ökade jämfört med valet 2017.

Valresultat

Valresultat från kyrkovalet 2021, information om vad som händer efter kyrkovalet och mandatfördelningen.

Valnämnden i Örebro pastorat

Svenska kyrkan genomför kyrkoval till pastorat, stift och nationella kyrkomötet var fjärde år och det är valnämnden som ansvarar för valets genomförande i Örebro pastorat.

Kyrkovalet 2021 i Örebro pastorat – slutgiltigt valresultat

Vid valet 2021 slog Örebro pastorat nytt rekord med ett valdeltagande på 18,12% och även förtidsröstningen ökade jämfört med valet 2017. "Väldigt roligt mot bakgrund av att vi faktiskt haft en pandemi att jobba emot", säger Annelie Martinsson, valansvarig i Örebro pastorat.

Pulsen på nomineringsgrupperna i Örebro

Sex olika nomineringsgrupper ställde upp i valet till kyrkofullmäktige i Örebro pastorat år 2021. Frilansskribenten Gunnar Sundell har tagit pulsen på företrädarna för alla nomineringsgrupper som ställer upp i valet till kyrkofullmäktige i Örebro, sammanfattat i sex stycken intervjuer. Inför valet har också väljarna haft möjlighet att skicka in egna frågor via webben till nomineringsgrupperna. Du hittar både frågorna och svaren på vår webb.

Kyrkovalet – så går det till

Vem får rösta? När kommer röstkortet? Vad betyder de olika valsedlarna? Här hittar du samlad, matnyttig information om kyrkovalet i Örebro pastorat.

Om kyrkovalet

I kyrkovalet röstar väljarna om vilka som ska vara med och bestämma i Svenska kyrkan de kommande fyra åren.

Medlem? Så här välkomnar du människor in i värmen varje dag!

Svenska kyrkan i Örebro rymmer ett rikt och omväxlande gudstjänstliv, 15 kyrkor eller kapell, över 30 körer, ett stort konsertutbud – men också ett omfattande socialt arbete, för alla åldrar. Det är möjligt tack vare våra medlemmar.

Nyheter om kyrkovalet

Nomineringsmöte till Nikolai församlingsråd 29/9 kl. 12.30

Publicerad:

I Svenska kyrkan i Örebro representeras Nikolai församling i en styrelse som kallas församlingsråd. Rådet består av 12 personer och representerar olika intressen, grupper och åldrar, men framför allt församlingen.

Nomineringsgrupper

Publicerad:

Här kan du läsa om de kyrkopolitiska nomineringsgrupperna som finns i Örebro pastorat och se hur mandaten i kyrkofullmäktige är fördelade mellan de olika grupperna.

Kyrkovalet 2021 i Örebro pastorat – slutgiltigt valresultat

Kyrkovalet – så går det till

Publicerad:

Väljarnas frågor och de förtroendevaldas svar inför kyrkovalet

Publicerad:

Inför kyrkovalet i Örebro pastorat har väljarna haft möjlighet att ställa frågor via webben till de sex nomineringsgrupper som kandiderar till kyrkofullmäktige. Här kan du läsa alla frågor och svar som kommit in!