Foto: Lars Bäckman

Stenkumla församling

Stenkumla församling består av Stenkumla, Träkumla och Västerhejde socknar med kyrkor och Vibble kapell. Välkommen att fira gudstjänst eller delta i andra verksamheter, för både barn och vuxna.

Gudstjänster och aktiviteter

Välkommen att vara med!.

Klukku tei

Kyrkkaffe efter morgonmässan på onsdagar kl. 9.00 i Vibble kapell

En skål soppa och en brödbit står framdukat på ett bord.

Kyrksoppa

Torsdagar kl. 12.00 i Vibble gård

Pilgrimsvandringar

Att göra en pilgrimsvandring innebär att man bryter upp från vardagens mönster och ger sig ut på vandring. Under några timmar, en dag eller veckor….

Solnedgång mot en kal kvist.

Sångkvällar på Ygnegården

Onsdagar 5 juni - 10 juli

En blandad kör övar i en kyrka.

Semesterkörsång 21 juli Västerhejde kyrka

Sångsugna körsångare samlas kl.17.00 Semesterkören sjunger i gudstjänsten kl. 19.00

En flicka häller vatten i en dopfunt.

Dop

Vill du låta döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj. Det är också en fin tradition som går långt tillbaka i historien.

Närbild på två vigselringar som tillsammans med en blomkvist ligger på en uppslagen bok med rubriken Vigselgudstjänst.

Välkomna att vigas i någon av församlingens kyrkor!

Våra kyrkor

Välkommen för enskild andakt och ljuständning.

En portklapp och ett nyckelhål på en gammal trädörr.

Våra kyrkors öppettider

Välkommen för enskild andakt och ljuständning. Våra kyrkor hålls öppna under dagtid alla dagar. Har du frågor vänligen kontakta expeditionen 0498-26 20 55

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Ett tjockt stearinljus brinner i en ljusstake.

Bön för fred

Gud, vi ber för dem som sörjer sina döda i Israel och Palestina och som lever i oro för dem som saknas. Gud, när både nuet och framtiden kan ses slagna i spillror, ber vi om glimtar av hopp mitt i det omöjliga. Gud, i världens orostid ber jag om fred. Amen. /Ärkebiskop Martin Modéus

Närbild på en röd ros. En kyrkogård syns suddigt i bakgrunden.

Kyrkogårdar och gravar

Kyrkogårdarna är de dödas vilorum. Sedan många århundraden har församlingen begravt sina döda där. Det är vackra platser skapade för att minnas och hedra våra kära, platser för stillhet och eftertanke.

En massa skor på ett golv bredvid en bokhylla.

Vecka 36 börjar Höstens barn- & ungdomsverksamhet

Musiklekis, Barnkör, Konfirmander, Ungdomskör & Ungdomsgrupp. Höstterminen 2024 börjar vecka 36.

Anmäl dig till Konfirmation

För dig som fyller 14 i år - Vi startar 5 september

Två händer skriver på en bärbar dator.

Cyberangreppet 2023–2024

Svenska kyrkan utsattes den 23 november 2023 för ett cyberangrepp, en så kallad ransomware-attack. På denna sida hittar du information om angreppet och efterföljande konsekvenser i form av stulen data.

Tankar inför helgen

"Det som håller oss samman är starkare än det som skiljer oss åt." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.