Vinnaren av ungdomsfilmpriset 2023: Bullets, i regi av Peter Pontikis.
Foto: Sofia Lindstrand

Bullets (2023)

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2023 har tilldelats filmen Bullets, i regi av Peter Pontikis. Filmen handlar om 12-årige Abdel som drömmer om att bli veterinär men istället drivs in i kriminalitet.

Om den vinnande filmen

Bullets, i regi av Peter Pontikis, handlar om 12-årige Abdel som drömmer om att bli veterinär, men som av omgivning och omständigheter drivs i en helt annan riktning, allt djupare in kriminalitetens våldsspiral. Filmen bygger på insamlad information från bland andra polis, forskare, socialtjänst och unga kriminella själva på Järvafältet i Stockholm. Den har beskrivits som en halvt dokumentär dramathriller om de krafter som driver unga in i gängkriminalitet.

- Bullets är en väldigt spännande film, som samtidigt inte glorifierar det våld den innehåller. Det är en historia som väcker mycket känslor, och vi återkom under juryarbetet till de jobbiga frågor den lämnar oss med. Det är ett tecken på att den gjort intryck och förtjänar priset, säger Jesper Ödemark, ordförande i juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris.

Se en trailer för filmen Bullets här.

Var det ett svårt val, Jesper Ödemark?

- Nej jag tycker inte att det var svårt, men valet föregås alltid av diskussion.

- Med Bullets uppstod mycket diskussion. Vi återkom hela tiden till den. Det är svårt att leva här och nu och undvika frågeställningarna som filmen tar upp, fyller Patrik Blomberg Book i.

- Vi kan inte blunda för problematiken i filmen. Den angår oss alla. Som jury letar vi ju efter en film som kan vara användbar i våra sammanhang i Svenska kyrka och som samtidigt faktiskt är en bra film. Detta hittade vi i Bullets, säger Erica Lang.

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2023, juryns motivering:

”Vår vinnare är en angelägen skildring av en högaktuell samhällsfråga. Filmen är väl iscensatt och väl klippt. Filmen väcker många tankar och diskussioner och utmanar oss som bärare av evangeliets ljus. Den lämnar oss med en känsla av att vi, som samhälle, måste göra mer.”

Juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2023

I juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris sitter både representanter från från filmvärlden och från Svenska kyrkan.

2023 års jury består av:

• Patrik Blomberg Book, regissör och musiker aktuell med den synthindränkta ungdomsfilmen Düsseldorf, Skåne.
  • Erica Lang, gymnasiepräst i Svenska kyrkan Malmö samt i Husie församling med särskilt fokus riktat mot konfirmand- och ungdomsarbete
  • Jesper Ödemark, församlingspedagog, mångårig BUFF-besökare och stor cineast, vilket gärna spiller över i arbetet med konfirmander, unga och vuxna i Värby församling utanför Malmö. Jesper är juryns ordförande.
Gruppbild som visar de tre i juryn
Juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2023. Från vänster: Jesper Ödemark, Erica Lang, Patrik Blomberg Book. Foto: Sofia Lindstrand

Om Svenska kyrkans ungdomsfilmpris

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris är på 100 000 kronor och finansieras gemensamt av Svenska kyrkans nationella nivå, Lunds stift och Malmö pastorat. Kriterierna för priset är:

• Filmen ska hålla hög konstnärlig kvalitet.
  • Filmen ska synliggöra existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör ungdomar och vuxna.
  • Filmens budskap ska kunna tolkas i ljuset av evangeliet.
  • Filmen ska kunna användas i kyrkans filmarbete.
  • Filmen ska ha en allmängiltig genomslagskraft och begränsas inte av sin nationella eller lokala kontext.