Några äldre personer fikar tillsammans.

Daglediga

Är du mellan jobb, pensionär eller jobbar du skift? I församlingen kan du mötas och umgås med andra som är lediga om dagarna.

Verksamheterna varierar från en församling till en annan. Det kan finnas grupper som träffas för samtal eller promenader.

Ofta firar församlingen också gudstjänst på dagtid någon gång i veckan. Ibland äter man sopplunch tillsammans, kanske i samband med ett föredrag. Och kanske finns det ett öppet kafé.

Du kan få samtalsstöd

Det finns också möjlighet att samtala med en präst eller diakon i församlingen när livet känns tungt.

Skriv in en adress för att hitta en församling i närheten.

Hitta en församling
Någon toppar sin skål soppa med lite örter.

Sopplunch

Många församlingar arrangerar regelbundet soppluncher. Förutom god soppa för en billig peng ger soppluncherna får du möjlighet till gemenskap och fina pratstunder.

Ihoplappat jeanstyg.

Syföreningar och arbetskretsar

Gillar du handarbete? Att skapa tillsammans med andra är roligt. I många församlingar finns grupper som tillverkar saker av tyg, garn, trä och andra material.

Människor på ett språkkafé sitter och pratar och skriver vid ett bord.

Språkkafé

Språkkaféer finns till för dig som vill ha hjälp och stöd när du ska lära dig ett nytt språk.

En kvinnlig diakon och en man sitter ner och samtalar.

Samtalsstöd

När livet är svårt kan du höra av dig till Svenska kyrkan och be att få prata med en präst eller en diakon. Det är kostnadsfritt och du behöver inte vara kristen eller medlem i Svenska kyrkan. Vi finns här för dig oavsett ålder och livssituation.