Sveriges kristenhet samlades i bön för Irak och Syrien

Nyhet Publicerad Ändrad

På måndagseftermiddagen ringde Storkyrkan i Stockholm in till en extrainsatt förbönsgudstjänst. I fokus stod situationen för de kristna i Irak och Syrien. Bland de cirka 400 gudstjänstdeltagarna fanns det svenska Kungaparet.

14 av landets kyrkoledare fanns med i gudstjänsten där alla hjälptes åt att läsa bibelord eller att leda i bön. Bland de medverkande fanns också Dominikansystrarna som berättade om situationen i Irak. De berättade personligt om sina medsystrar i Irak som tvingats lämna allt för sin tro. Paulus ord från Bibeln citerades: ”Vem kan skilja oss från Kristi kärlek”.

- Det som nu behövs är två saker; dels trons styrka, men också människors hjälp, sade en av Dominikansystrarna.

Både bön och praktisk handling behövs
Biskop Mar Odisho Oraham från Österns Assyriska kyrka berättade även han om situationen för de kristna i Irak.

- De kristna har inte möjlighet att skydda sig själva. Min uppmaning till er alla är att be, men också att göra något praktiskt för dessa människor som lever i utsatthet.

Mar Odisho Oraham talade också om den tacksamhet han känner över de länder som tar emot de som nu flyr för sina liv.

Biskop Eva Brunne berättade hur Kyrkornas världsråd (KV) arbetar med att stötta de kristna i Mellanöstern. Hon berättade bland annat att en delegation från Kyrkornas världsråd i förra veckan besökte kristna i Mosul.

- Min uppmaning till oss alla är att använda ett språk som är starkare än alla andra, nämligen bönen, sade Eva Brunne.

Läs hela artikeln på Sveriges kristna råds webbplats >>