Sisterhood vann Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2024

Sisterhood (2024)

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2024 har tilldelats den fransk-marockanska filmen Sisterhood av regissören Nora El Hourch vid BUFF barn- och ungdomsfilmfestival i Malmö.

Om den vinnande filmen

När Zineb råkar ut för oönskade närmanden från en kille bestämmer sig hennes kompisgäng för att filma honom i smyg. När videon publiceras på nätet spårar allt ur. Plötsligt är vänskapen hotad och den uthängda killen blir alltmer hotfull. Ska de radera videon eller fortsätta kämpa?

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2024, ur juryns motivering:

”Genom nyanserade och komplexa karaktärer belyser filmen unga kvinnors revolt mot mäns våldskapital. Filmen väcker frågor om klass, kön och etnicitet och problematiserar sociala medier som maktmedel.”

Intervju med filmens regissör

Nora El Hourch

– Priset gör nya projekt möjliga!

Svenska kyrkan delar varje år ut priset för bästa ungdomsfilm under filmfestivalen BUFF i Malmö. Priset går till en film som synliggör existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör både barn ungdomar och vuxna. Filmen Sisterhood av den fransk-marockanska regissören Nora El Hourch fick i år priset på 100 000 kronor.

Juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris 2024

I juryn för Svenska kyrkans ungdomsfilmpris sitter både representanter från från filmvärlden och från Svenska kyrkan.

2024 års jury består av:

• Peter Pontikis, regissör och manusförfattare till bland annat ungdomsdramat Bullets som vann Svenska kyrkans ungdomsfilmspris 2023.
  • Jessika Jankert, manusförfattare och en av skaparna till SVT-serien Hashtag och aktuell med fotbollsdramat Forever som finns att se på Netflix.
  • Erica Lang, gymnasiepräst i Svenska kyrkan Malmö samt i Husie församling med särskilt fokus riktat mot konfirmand- och ungdomsarbete.
  • Jesper Ödemark, församlingspedagog i Värby församling utanför Malmö. Jesper är juryns ordförande.
  • Victor Samuelsson, 19 år, sitter i distriktsstyrelsen för Svenska Kyrkan Unga i Lunds stift och är trainee i Fosie församling.

Om Svenska kyrkans ungdomsfilmpris

Sedan 2007 har Svenska kyrkan delat ut ett ungdomsfilmpris på 100 000 kronor till en film som berör både unga och vuxna och som synliggör aktuella, existentiella, rättvise- och sociala frågor.

Svenska kyrkans ungdomsfilmpris finansieras gemensamt av Svenska kyrkans nationella nivå, Lunds stift och Malmö pastorat. Kriterierna för priset är:

• Filmen ska hålla hög konstnärlig kvalitet.
  • Filmen ska synliggöra existentiella, rättvise- och sociala frågor på ett sätt som berör ungdomar och vuxna.
  • Filmens budskap ska kunna tolkas i ljuset av evangeliet.
  • Filmen ska kunna användas i kyrkans filmarbete.
  • Filmen ska ha en allmängiltig genomslagskraft och begränsas inte av sin nationella eller lokala kontext.