Färgglatt motiv av Jesus och kvinna

Svenska kyrkan i Umeå

I vardag och helg, glädje och sorg finns vi här för varandra. Välkommen till Svenska kyrkans alla sammanhang i Umeå och Tavelsjö.

Det händer i kyrkan

Vill du prata om Gud med andra, kanske på finska? Äta god mat och umgås? Sjunga i kör, även om du tycker att du inte kan? Är du nybliven förälder som vill träffa andra föräldrar eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Kontakta oss

Vill du boka dop, gifta dig, prata med en präst? Har du frågor om gravar eller undrar något om Svenska kyrkan i Umeås verksamhet?

Aktuella och kommande arrangemang

Påsk

Påsken är så mycket mer än fjällsemestrar, skollov och godis. Det var nu som Jesus blev förrådd, dömd, korsfäst och återuppstod ifrån de döda. Välkommen till kyrkan och ta del av dramat.

Hållbara människor

Hållbara människor är en serie föreläsningar som vill lyfta fram olika perspektiv som främjar människan. Under våren kommer tre föreläsare till Tegs kyrka i Umeå. Hur gör vi för att bli mer hållbara människor?

Leende kvinna med kort vitt hår, blå kofta och prästkrage runt halsen i svart skjorta sitter framför suddig bokhylla och håller i en bok

Podden Angeläget

Angeläget är tillbaka i ny tappning. Denna säsong kommer du som lyssnar få ta del av Lena Fagéus tankar om tron och om livet. Vårens första avsnitt handlar om skam.

Livsstegen cirkel i Ålidhemskyrkan

Måndagar udda veckor kl 15.00-16.30. En självhjälpsgrupp för oss med synligt eller osynligt handikapp och för oss hjärntrötta. Anmälan.

Öppen stuga

Elva torsdagar kl 13-16 under februari och maj är Kyrkstugan vid Nydalasjön öppen för dig. Kom in en stund, köp enkelt fika och delta i samtal om du vill. Drop in!

Ett grönt löv. Ett kyrkfönster i bakgrunden.

Forumkvällar i Ersbodakyrkan

Torsdagar 25 januari–16 maj kl 18.00. Välkommen till Ersbodakyrkans forumkvällar där vi möter kultur, religion och mat i olika former.

Senaste numret av Spira

Man gungar i motljus.

”Jag har stort behov av att få leka”

En frisbee blev oväntat viktig under Christer Rosenqvists fyra månader på ett franskt kloster. Nu är han tillbaka som pedagog i Mariakyrkan, där han fortsätter utforska lek och andlighet.

Fyra damer bläddrar i ett gammalt fotoalbum.

De minns dass, kakelugnar och husdjur

Gamla fotografier väcker minnen till liv i Västerslättskyrkans livsberättargrupp. I dag står barndomen i fokus med berättelser om sparktåg och sommarbad, uppbrott och trygghet.

Så vårdar du en relation – ny serie i Spira!

De pratar om relationer med par och enskilda flera timmar om dagen. Nu delar Umeås familjerådgivare med sig av tankar och erfarenheter i Spiras serie Du & Jag. Första avsnittet handlar om kommunikation.

Håll koll på vad som händer

Predikoturen har bytt plats. Så här fortsätter du att hitta allt som händer i Umeås kyrkor.

Samtal och stöd genom hela livet

När något inte blev som man hoppades eller livet har kört ihop sig kan det vara skönt att ha någon att vända sig till. Kyrkan finns här för dig genom hela livet, i med- och motgång.

Bli volontär

Lys upp någons dag genom att ge av din tid och engagemang. Som ideell engagerar du dig för en särskild uppgift under en bestämd tid. Det kan vara längre eller kortare uppdrag.

Gudstjänst hemma

Fira andakt här varje söndag kl 10. Andakterna kommer från Umeå, Vännäs-Bjurholm, Bygdeå, Nordmaling, Holmsund, Sävar-Holmön och Hörnefors.

Kyrkogårdar i Umeå

Välkommen till Umeås kyrkogårdsförvaltning. Vi sköter kyrkogårdarna och begravningsverksamheten för alla som bor i Umeå och Tavelsjö, oavsett livsåskådning eller medlemskap i Svenska kyrkan.

Arbeta med oss

Kul att du hittat hit! Här finns information om lediga jobb, Svenska kyrkan som arbetsgivare och intervjuer med några av våra fantastiska medarbetare.

Ålidhems församling tar emot Regnbågsnyckeln

Publicerad:

Ålidhems församling har fått märkningen Regnbågsnyckeln för sitt arbete att bli en mer inkluderande kyrka.

Nya filmer hjälper kyrkan fira dop och andra gudstjänster på teckenspråk

Publicerad:

Svenska kyrkan ska börja använda en ny kyrkohandbok på svenskt teckenspråk. Det firas med gudstjänst i Ersbodakyrkan pingstsöndagen 28 maj, där bland andra biskop Åsa Nyström och teckenspråkiga prästen Lina Gullbrand medverkar.

Därför blir det kallare i kyrkan

Publicerad:

Ta med en extra kofta till konserten eller julottan. Svenska kyrkan sänker temperaturen i flera kyrkor.  – Precis som under pandemin vill vi ta ansvar, säger kyrkoherde Lena Fagéus.

Verksamheten växer i Västerslättskyrkan

Publicerad:

Västerslättskyrkan ska inte säljas. Det beslutade kyrkofullmäktige den 8 november. I stället blir det mer verksamhet och gudstjänst varje söndag.

Nu startar insamlingen inför tuff jul

Publicerad:

Dyrare mat och högre elräkningar lär göra årets jul tuffare för fler. Därför startar Svenska kyrkans lokala insamling ”Ge fler julklappar” redan den 1 november. – Varenda krona går till presentkort. Så även små gåvor gör skillnad när vi är många som hjälps åt, säger Åse Lindegren, diakon.

Svenska kyrkan i Umeå finns på Facebok

Följ oss där!

Testa Svenska kyrkans app för barn

I appen Kyrkan kan ditt barn utforska kyrkorummet på ett lekfullt sätt.

Läs om appen

Behandling av personuppgifter

Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas från, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.