Foto: AN

Björklinge, Skuttunge och Viksta församlingar

Du hittar oss två mil norr om Uppsala i Uppsala kommun. I varje församling finns en medeltida kyrka med tillhörande kyrkogård. I Björklinge ligger även vårt församlingshem och vår pastorsexpedition. Välkommen till oss!

Öppettider för pastorsexpedition

Tisdag och onsdag 9.00-12.00, torsdag 13.00-16.00. OBS! Torsdag före helgdag 9.00-12.00. Röd dag stängt. Mer info finns.

Jesus förhärligad

Söndag 14 juli har Björklinge kyrka högmässa 11.00.

Orgelkonsert – Episk filmmusik och Heavy Metal

Söndag 14 juli 18.00 i Viksta kyrka med Pontus Leitz som spelar på nya kororgeln. Musik av bl a Morricone, Zimmer och Metallica.

Andlig klarsyn

Söndag 21 juli, Skuttunge kyrka 11.00 högmässa.

Låtar & visor med gruppen Tremolo

Söndag 21 juli 18.00 i Björklinge kyrka med Janne Bolin och Henrik Eriksson nyckelharpa och Jan-erik Olsson sång och gitarr.

Sommarmusiken

Här finns hela sommarens program.

Tisda' i Viksta

Kyrkan är öppen varje tisdag 11.00 – 15.00, gemenskap finns under dagen och 12.30 är det middagsbön med musik.

Här hittar du vad som händer hos oss.

Lapidarium på Björklinge kyrkogård

Inskriptioner studerades och tolkades, här hittar du information om gravhällarna från 1600-talets andra hälft.

Storyspot - Berättelser i din kyrka

Ladda ner appen Storyspot så får du möjlighet att lyssna till historien om Himladrottningen i Viksta kyrka och om Agneta Horn i Björklinge kyrka.

Konfirmation

Vi har konfirmationsgrupp för dig som går i årskurs 8, är du intresserad? Då är det dax att du anmäler dig - gör det här!

Svenska Kyrkans Unga

KU för dig som går i nian eller är äldre

Samtalsstöd för unga

Chatten ungalukas.se öppen mån - tors 19-22 alla dagar, läs mer här.

Bild på person i bil som tar emot macka från en bricka som hålls fram av person som står utanför bil med blå väst.

Det här gör Act Svenska kyrkan i Ukraina

Act Svenska kyrkan har genom våra partner sett till att flera ton med mat nått människor på flykt. Mediciner, tillfälliga skydd och psykosocialt stöd kommer också den ukrainska befolkningen till del.

En fyr lyser upp ett blått mörker.

Tankar inför helgen

"Den som ska ut och nattsegla måste ge sig av innan skymningen. När skymningen kommer, blir det för mörkt, och du kommer inte ens att komma ut ur din hemmahamn, ut till fyrarna.” Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

En person hjälper ett barn att tända ett ljus.

Få hjälp och stöd

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du behöver någon att prata med. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.

Bild ovanifrån på en dator, en kaffekopp, en hand som håller i en penna och en skrivbok.

Så behandlar Svenska kyrkan dina personuppgifter

Här får du veta var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har. Du får också veta vart du ska vända dig om du har frågor kring Svenska kyrkans hantering av personuppgifter.

Två händer skriver på en bärbar dator.

Cyberangreppet 2023–2024

Svenska kyrkan utsattes den 23 november 2023 för ett cyberangrepp, en så kallad ransomware-attack. På denna sida hittar du information om angreppet och efterföljande konsekvenser i form av stulen data.

Digitala meditationer

Här finns filmer med korta meditationer med sång/musik .

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns aktuella gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Swish

Nu kan du som vill betala med mobilen använda Swish.

Vi tror på alla människors lika värde. Vi gör skillnad.

Läs om söndagen som kommer

Kyrkan har skapat en egen kalender, kyrkoåret. Den handlar bland annat om Jesus liv. Varje söndag och helgdag under kyrkoåret har sitt namn, sitt tema och sina bibeltexter.
Här kan du läsa den kommande söndagens bibeltexter.

Biblar på olika språk står i en bokhylla i kyrkan.

Andra språk – Other languages

På svenskakyrkan.se finns en del grundläggande information på engelska, spanska, tyska, finska, meänkieli, samiska och teckenspråk. Du kan använda externa tjänster för att översätta hela webbplatsen till andra språk.