Matbryggan

Matbryggan är ett socialt och diakonalt initiativ, där Svenska kyrkan tillsammans med andra aktörer, i mån av tillgång, delar ut matkassar. Maten delas ut i S:t Lars kyrka.

Detta är Matbryggan

Matbryggan delar ut matkassar i mån av tillgång, till människor som lever i ekonomisk utsatthet. Projektet är ett samarbete mellan Lokalen/Hyresgästföreningen, Svenska kyrkan Enköping och Hela Människan. Fler organisationer bidrar också till projektet, bland annat Röda korset och Lions.

Tider: Matkassar delas ut måndag, onsdag, fredag kl 11.45-15.00.
Sommar 2024: På midsommarafton, fredag 21 juni, har Matbryggan stängt. Istället håller vi öppet på torsdagen 20 juni, kl 11.45-15.
Vecka 26-29 kommer Matbryggan att hålla öppet endast så länge matkassarna räcker, vilket betyder att det kan hända att vi stänger innan kl 15. Dessa veckor har vi tyvärr inte möjlighet att ta emot matvaror från dig som vill bidra, men övriga veckor är du varmt välkommen att lämna in fräscha, oöppnade matförpackningar.
Plats: S:t Lars kyrka, Hornugglegränd 3, Enköping (Buss 23 stannar i närheten av kyrkan)
Kontaktperson: Päivi Posio, se nedan

• Päivi Posio

Svenska kyrkan Enköping

Medarbetare

Mer om Päivi Posio

Päivi arbetar i verksamheten Matbryggan, som delar ut matkassar i Sankt Lars kyrka.

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Diakoni – kyrkans omsorg

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.