Foto: Evelina Grönlund

Välkommen till Istorps Pastorat

Välkommen till Istorps pastorat, som består av Horreds, Istorps och Öxnevalla församlingar. Kom med i gemenskapen – i gudstjänster och verksamheter. Pastoratet vill också ta socialt ansvar, vara lokalt förankrat, ge vägledning och sprida hopp.

Välkommen - Vad söker du?

Vill du veta när något händer i församlingen? Gå till Kalendern. Under På gång hittar du information om aktuella händelser. Under Personal och kontakt hittar du våra kontaktuppgifter. Om du vill läsa mer om vad som händer under veckorna (barngrupper, kören, gudstjänster, bibelstudium med mera), klicka på Händer alltid. Leta du efter information kring Dop, Konfirmation, Vigsel eller Begravning? Gå till Kyrkan genom livet. Viktig information om oss (såsom våra kyrkor, vår vision, gravrätt, GDPR, sammanträdesprotokoll med mera) hittar du under just Information. Välkommen hit!

Lyssna till vår Podd Bibelsamtalet!

Vi vill uppmuntra fler att samtala om Bibelns texter - därför ger vi ut Podden ”Bibelsamtalet.” Varje vecka släpps ett nytt avsnitt, där vi samtalar om och utifrån kommande söndags evangelietext. Välkommen med i samtalet!

Även under sommaren publiceras precis som vanligt ett avsnitt varje vecka. Avsnitten inför kommande söndag publiceras måndag morgon. Varmt välkommen att lyssna till sommarens avsnitt:

-Inför Kristi Förklarings Dag, 14/7, då temat är Jesus förhärligad - Samtal om och utifrån Matteusevangeliet 17:1-8.

En präst sitter med hörlurar och pratar i mobiltelefon med bibeln uppslagen framför sig.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

-Inför Åttonde Söndagen efter Trefaldighet, 21/7, då temat är Andlig klarsyn - Samtal om och utifrån Matteusevangeliet 7:15-21.

-Inför Nionde Söndagen efter Trefaldighet, 28/7, då temat är Goda förvaltare - Samtal om och utifrån Matteusevangeliet 25:14-30.

- Inför Tionde Söndagen efter Trefaldighet, 4/8, då temat är Nådens gåvor - Samtal om och utifrån Johannesevangeliet 15:1-9.

- Inför Elfte Söndagen efter Trefaldighet, 11/8, då temat är Tro och liv – Samtal om och utifrån Lukasevangeliet 18:9-14.

- Inför Tolfte Söndagen efter Trefaldighet, 18/8, då temat är Friheten i Kristus – samtal om och utifrån Markusevangeliet 7:31-37.

Du lyssnar genom att klicka här (webbläsare) eller här (Spotify). Följer du länkarna hittar du även alla tidigare avsnitt.

Sommarcafe på onsdagar i eller vid Horreds församlingshem!

Under ett antal onsdags-eftermiddagar i sommar är det sommarcafé i eller utanför Horreds församlingshem (beroende på vädret). Välkommen till en stunds gemenskap kring fika-borden, onsdagar mellan 14:00 och 16:00, på följande datum:

Vecka 26, Onsdag 26 Juni.

Vecka 27, Onsdag 3 Juli.

Veckorna 28-30 uppehåll, men välkommen då till hembygdsgårdens sommarcafé! Sedan drar vi igång igen:

Vecka 31, Onsdag 31 Juli.

Vecka 32, Onsdag 7 Augusti.

Vecka 33, Onsdag 14 Augusti.

Bön, Lovsång, Mässa och Gudstjänst i Sommar.

Nu under sommar-månaderna firas det såklart gudstjänster alla söndagar och helgdagar, precis som vanligt. Men under veckodagarna ser det lite annorlunda ut:

Middagsbönerna Måndag - Fredag 12:00 fortsätter under sommaren, men det är kanske inte folk på plats varje dag. Vi ber så ofta vi är på plats!

Bön och lovsång på tisdagskvällarna har sommaruppehåll under Juli månad. Tisdagar i Juni och Augusti ber och lovsjunger vi, precis som under resten av året!

Mässan på onsdagskvällar har uppehåll under två veckor i sommar, vecka 30 och 31 (Onsdagarna 24/7 och 31/7).

Orientering i kyrkoåret

Trefaldighetstiden

Här hittar du alla tider för kommande gudstjänster, verksamheter och evenemang.