Skallsjö församling

Skallsjö församling ligger i Lerums kommun och omfattar främst Floda/Tollered. Skallsjö kyrka har ett unikt ljustorn med prismor med utsikt över nejden, och inne i kyrkan finns målningar av Joel Mila. I församlingen finns också en kyrkogård, ett församlingshem samt en kyrkoruin. Välkommen att dela gemenskap med oss!

Gudstjänster i Skallsjö Kyrka

Aktuellt gudstjänstprogram.

På gång i Skallsjö församling

Här hittar du en sammanfattning av aktuella händelser i Skallsjö församling.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter. Klicka på texten för att läsa mer.

Spädbarnsmassage

Massage för barn som är mellan en och åtta månader gamla. Ny kurs med start 25/4. Anmäl dig här!

Skallsjö församling bjuder in till  EXISTENTIELLA SAMTAL

Start torsdag 4/4. Dina tankar om livet och din andliga längtan är betydelsefulla och under fem torsdagskvällar bjuder Skallsjö församling in till en samtalsgrupp där vi får dela tankar och berättelser i relation till våra livsfrågor med fokus på klimatnöden.

Ljuspunkten 2024

Se programmet för vårens Ekumeniska träffar. I Skallsjö församlingshem och Equmeniakyrkan Floda. Tisdagar 16/1 - 23/4.

Soppluncher i församlingshemmet

Soppa och gemenskap varannan tisdag (jämna veckor) klockan 12. Andakt/program, soppa, smörgås, kaffe och gemenskap!

Sommarjobb 2024

Välkommen att söka sommarjobb på kyrkogården! Senast sista mars ska ansökan ha kommit in till oss.

Ungdomskören Gloria

Är du mellan 12 och 19 år och vill lära dig sjunga i kör? Välkommen till Ungdomskören Gloria.

Konserter & Evenemang

Skallsjö församling har ett härligt musik- och kulturliv. Med årstidernas växlingar bjuds olika konstnärliga upplevelser - i Skallsjös egen regi eller med inbjudna gäster och musikanter.

Dop, Bröllop & Begravning

Kyrkan finns där genom hela livet, från att välkomna ett barn in i Guds familj, välsigna äktenskapet till att stödja anhöriga i sorgen efter någon nära.

Pilgrimsvandringar och pilgrimsritter 2024

- Pilgrimsvandringar och ritter för klimaträttvisa, genom inre och yttre omställning.

Anmäl dig till vårt Nyhetsbrev

Vill du hålla dig uppdaterad med vad som händer i Skallsjö församling? Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få senaste nytt på mailen.

Promenadgruppen

Torsdagar kl 11 från Skallsjö Församlingshem. Vi samlas vid församlingshemmet, Uddaredsvägen 1, och går en promenad tillsammans.

Välkommen till öppen kyrkstuga!

Måndagar mellan kl 13-15 är det Öppen Kyrkstuga. Kom gärna förbi på en fika och gemenskap. Vi finns i huset bredvid kyrkan. Välkommen!

Välkommen till vår barn- och ungdomsverksamhet!

Vi har något för de allra minsta till de lite äldre barnen. Spädbarnsmassage, öppen förskola, teatergrupp, körer, ungdomshäng och mycket mer.

Vuxen

Vill du träffa andra vuxna i samtal, över en lunch eller aktivera dig på annat sätt? Då finns flera olika möjligheter hos oss i Skallsjö församling.

Vuxenkörer

Varmt välkommen att vara med oss och sjunga i vår kör.

Församlingstidningen Prisma

Nu finns vårens nummer av Prisma ute! Tema denna gång: "Trots allt".

Klipp från Skallsjö kyrka

Ta del av andakter, gudstjänster och konserter.

Gör Kyrkans klassiker i Skallsjö församling

Be, läs Bibeln och gå på gudstjänster för att upptäcka delar av kyrkans tro och liv under ett kalenderår.

Bibelläsning för barn

Lyssna på högläsning ur bibeln med Christina Helgesson - direkt via webben.

Kyrkan finns för dig

Möjlighet att få kontakt med diakon.

Är du orolig, vill du tala med någon?

Våra präster och vår diakon finns tillgängliga, du hittar telefonnummer nedan. Du kan också skriva eller ringa till Kyrkans SOS eller Jourhavande präst, läs mer.

Be en bön för fred

På bönewebben kan du tända ett ljus eller be en digital bön för fred.

Stöd till Ukraina

I samarbete med Lerums kommun och övriga kyrkor i kommunen förbereder vi oss för att kunna ta emot människor som flyr från kriget i Ukraina. Du kanske har möjlighet att hjälpa till?

Kyrkoherdens reflektion över helgens tema

Reflektion: Midfastosöndagen Tema ”Livets bröd”

Följ oss digitalt

Här hittar du oss på sociala medier.

Ny barnbok för de yngsta

Träffa Billie Bäver i vår helt nya bok för de yngsta.

Om Skallsjö kyrka

Församlingsinstruktion för Skallsjö församling 2021-2024

Läs församlingens nya församlingsinstruktion.

Medlemskap

Som medlem är du välkommen att ta del av det kyrkan erbjuder. Du är också, genom att betala kyrkoavgiften, med och tar ansvar för kyrkans framtida utveckling och kamp för kärlek, människovärde och livskvalitet.

Personuppgiftsbehandling

Skallsjö församling välkomnar Dataskyddsförordningen/GDPR. Respekten för varje människas integritet är en del av vår identitet som kyrka.

Be en bön, tänd ett ljus

På bönewebben kan du be en bön eller tända ett ljus. Kanske för en närstående eller någon långt bort. Någon frisk eller någon sjuk. För dig själv eller för någon annan.

Stöd till Gaza

Act Svenska kyrkans partner är på plats i Gaza och står redo med förnödenheter. Vi bidrar också med psykosocialt stöd till drabbade i både Israel och Palestina. Din gåva behövs!

Ge en gåva till katastrofinsatser