Uppsala kyrkogårdar

Vi sköter stadskyrkogårdarna och begravningsverksamheten för Uppsala stad, oavsett medlemskap eller livsåskådning.

Aktuellt från Uppsala kyrkogårdar

Kyrkogårdsvandringar på Gamla kyrkogården

Gå en guidad vandring, hör om kyrkogårdens historia och bekanta dig med några av de kulturpersoner som är gravsatta på Gamla kyrkogården i Uppsala.

Gravar bland grönskande ängsmark full av blommor. På Berthåga kyrkogård.

Guidade vandringar på Berthåga kyrkogård

Gå en guidad tur och utforska en unik naturkyrkogård med spår från forntiden.

Sommar på kyrkogårdarna

En vänlig grönskas rika dräkt, smyckar dal och ängar.

Kistor i bisättningsrummet på Berthåga krematorium. En av kistorna har ett blomsterarrangemang placerat ovanpå kistlocket.

Så sker en kremering

Förr eller senare kommer vi alla att bära med oss erfarenheter av begravningsgudstjänster eller ceremonier och av att ta ett sista farväl av någon som stått oss nära. Men vad händer i praktiken efter att vi sagt adjö och klockorna ringt ut? Kanske vet du redan att de allra flesta som begravs i Sverige kremeras, men hur går det egentligen till?

Vad kan vi hjälpa dig med?

Begravning

Få händelser i livet förändrar så mycket som en anhörigs död. I samband med begravning ställs vi inför många val. Här får du hjälp och information från Uppsala kyrkogårdar kring det som rör begravning.

Gravstenar i skogsmark en solig sommardag på Berthåga kyrkogård.

Kyrkogårdar och minneslundar

Både som vilorum för våra avlidna och som värdigt gestaltade parker, har även kyrkogårdarna kulturhistoriskt värde. Läs mer om kyrkogårdarna, minneslundarna och hur du hittar en specifik grav.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Vi erbjuder en rad tjänster såsom blomsterplantering och gravskötsel, på så sätt kan du vara säker på att graven ser omskött och prydlig ut.

Bild på Svenska gravars hemsidas startsida. I bilden syns en bakgrundsbild på blommor av sorten Prästkrage i ett gyllene ljus. I bild syns också sajtens sökruta där webbesökaren kan söka efter gravsatta.

Hitta graven

Undrar du var någon är gravsatt? Här kan du söka.

Körbärsblom på Gamla kyrkogårdens minneslund

Kapellen och Trädkyrkan

Uppsala kyrkogårdar har tre vackra och stämningsfulla kapell samt en Trädkyrka. På Gamla kyrkogården finns Stillhetens kapell och på Berthåga kyrkogård finns Stefanskapellet, S:t Eriks kapell samt Trädkyrkan.

Ett bildcollage med två olika bårtäcken som lagts över en varsin kista. Dessa två bårtäcken finns att låna av Uppsala kyrkogårdar. Runt kistorna med bårtäcken har ljusbärare med ljus tänts.

Bårtäcken

Ett bårtäcke är en vacker textil som läggs på kistan under begravningsakten. Dessa bårtäcken går att låna för begravningar inom Uppsala pastorat.

Kontakta Uppsala kyrkogårdar

Vi ansvarar för begravningsverksamheten. Vill du veta mer om oss, om lediga jobb eller om du har frågor kring begravning, kyrkogårdarna och gravskötsel, hittar du kontaktuppgifter här.

Miljöarbete

Kyrkogårdarna med sina grönområden är en värdefull del av vår gemensamma livsmiljö. Ett vilorum för de avlidna och en tillgång för besökande, men även en viktig plats för den biologiska mångfalden. Miljötänket är genomgående i all vår verksamhet, både kort- och långsiktigt.

Här hittar du nyheter och information till kyrkogårdsbesökare och allmänhet.

Lediga jobb

Uppsala kyrkogårdar ansvarar för begravningsverksamheten i Uppsala stad. Här arbetar personer i flera olika yrkesroller som tillsammans med hänsyn för uppgiften, miljö och kulturarv förvaltar stadskyrkogårdarna, kapell och Berthåga krematorium.

Nyheter från Uppsala kyrkogårdar

Prenumerera via RSS

Så sker en kremering

Kyrkogårdsvandringar på Gamla kyrkogården

Guidade vandringar på Berthåga kyrkogård

Publicerad:

Gå en guidad tur och utforska en unik naturkyrkogård med spår från forntiden.

Gå en nattlig kyrkogårdsvandring

Publicerad:

Lördag 15 juni. Upptäck de små invånarna på Berthåga kyrkogård och följ med på en entomologisk vandring i sommarkvällen. I lampans sken lär vi oss mer om insekterna som finns här.

Sommarens kyrkogårdsvandringar i Uppsala

Publicerad:

I sommar kan du gå guidade kyrkogårdsvandringar med olika teman. Utforska Berthåga, en unik naturkyrkogård med spår från forntiden, eller gör en resa genom vår historia på Gamla kyrkogården, en fridfull oas i centrala Uppsala.