Stengång in genom kyrkmur upp mot viltkalkad kyrka.
Foto: Anette Hansson

Vä-Skepparslövs pastorat

Välkommen till vårt pastorat och våra fem församlingskyrkor: Vä, Skepparslöv, Köpinge, Träne och Djurröd.

Barn badar i pool.

Sommarlov

Nu har vi sommaruppehåll i våra verksamhetsgrupper. Vi önskar er alla en skön sommar!

Någon lägger med tång en grillad korv till en person som håller fram ett korvbröd.

Grillkvällar med musik i Vä och Skepparslöv

I sommar har vi tre grillkvällar, 29/5 i Vä, 3/7 i Skepparslöv och 21/8 i Vä, kl. 18.00. Samtliga kvällar serveras grillad korv med bröd, dricka och kaffe. Musiken startar kl. 19.00 i kyrkan. Kvällarna är kostnadsfria men du får gärna skänka en slant till kvällens välgörande ändamål.

Gör som vi...bli konfirmand!

Under konfirmationstiden får du möjlighet att fundera över vem du är och vad du tror på. Vi funderar kring frågor om vad som är rätt och orätt, om glädje och sorg, om relationer, om meningen med livet, om vad kristen tro är och står för. Kring dessa frågor arbetar vi på ett kreativt och skapade sätt, och med tankar och samtal. Anmäl dig här!

Pastoratsutfärd till Höllviken

Årets pastoratutfärd går av stapeln den 20 augusti. I år skall vi åka tvärs över Skåne ner till Höllviken. Vi samlas kl. 9.30 på parkeringen utanför Vä församlingshem.

Solnedgång.

Leva vidare - sorgegrupp

I september kommer vi att starta upp en sorgegrupp som heter ”Kvällsmackan”. Den vänder sig till dig som mist en nära anhörig, make/maka, det senaste året.

Promenad i Uddarp

I september tar Sussie Åkesson över "Promenad vid kvarnen" efter Monica Flyman Fromell.

Följ pastoratet på Facebook

På Facebook kan du följa vad som händer i Vä-Skepparslövs församling, Köpinge församling och Träne-Djurröds församling.

Tänt vitt ljus i ljusstake och biblar i nisch i kyrka.

Tankekorn

Några tänkvärda rader av kyrkoherde Bengt-Åke Månsson....

Unga tjejer i kyrkan i bakgrunden och konfacrew i svarta tröjor i förgrunden.

Medlem i Svenska kyrkan

Hur blir man medlem i Svenska kyrkan? Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. Här finns alltid en plats för dig.

Dataskyddsförordning

Dataskyddsförordningen GDPR

Så behandlar Svenska kyrkan dina personuppgifter

Tankar inför helgen

"Det som håller oss samman är starkare än det som skiljer oss åt." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Aktuellt från Svenska kyrkan

Prenumerera via RSS

Ärkebiskop Martins tal till systerkyrkan i Etiopien

Publicerad:

Ärkebiskop Martin Modéus tal i Addis Abeba, Etiopien, till systerkyrkan Mekane Jesu-kyrkan (engelska).

Kesällä yksinäisyys korostuu

Publicerad:

Kahdeksan prosenttia yli 16-vuotiaista Ruotsissa tuntee itsensä yksinäiseksi eikä heillä ole läheistä ystävää, jolle puhua. Heitä on yli 600 000. Monille kesäkuukaudet ovat vuoden raskaimpia. Silloin korostuu se, ettei ole kenenkään ajatuksissa tai suunnitelmissa.

Vi vänder inte bort blicken från Gaza

Publicerad:

Ärkebiskop Martin Modéus skriver om situationen i Gaza.

Ärkebiskopens Ukrainatal på Norrmalmstorg

Publicerad:

Idag talade ärkebiskop Martin Modéus på Norrmalmstorg i Stockholm. Detta i samband med Måndagsrörelsen för Ukraina. Utöver ärkebiskopen talade även exempelvis utrikesminister Tobias Billström och tidigare utrikesminister Ann Linde.

Skogsutredningen: Ett teologiskt samtal om andlig hållbarhet

Publicerad:

Två tidigare ärkebiskopar, Antje Jackelén och Anders Wejryd, har på uppdrag av kyrkans skogsutredning tagit fram en teologisk text om betydelsen av andlig hållbarhet. De möts till ett samtal om frågorna med biskop Andreas Holmberg, Stockholms stift och utredaren Göran Enander.