Till innehållet Till undermeny

Svenska kyrkan i Köpenhamn

I mer än 100 år har Svenska kyrkan i Köpenhamn varit en plattform för möten, gudstjänster, kulturella utbyten och för att stötta svenskar i Danmark. Gustafskyrkan hittar du precis intill Österport station.

ORGEL KICK OFF 2027

23 oktober kl. 19.00. Välkommen till en kväll med presentation av “ORGEL 2027” - vår vision för en renovering av Gustafskyrkans fina Marcussen orgel som blir 80 år under 2027.

NORDISK GUDSTJÄNST 27 okt kl. 15.00

i Gustafskyrkan. Gemensam gudstjänst med alla de nordiska kyrkorna i Danmark. Predikant: Köpenhamns biskop Peter Skov-Jakobsen. Efteråt är alla välkomna att stanna på kaffe och mingel.

JULBASAR

Kom till en stämningsfull julbasar 22 nov. kl. 15-18, 23 nov. kl. 11-17, 24 nov 11-16. Julkonsert söndag 24 nov. kl. 14.

Vi behöver DIN hjälp till årets julbasar

Gamla som unga, vänner och bekanta. Vi behöver hjälp med allt från försäjlning till "springpojke/flicka" men även hjälp med att bygga- och demontera bodar samt packa upp/ner alla varor. Var god och fyll i formuläret klicka här. Vi tackar för din hjälp.

Öppen lek och sång!

ONSDAGAR 14.30-16.00 .Öppet café, mötesplats för barn 0-5 år och föräldrar. Vi börjar tillsammans med en gemensam sångstund därefter blir det lek och det finns möjlighet att köpa fika. Här kan man komma de gånger som det passar.

Onsdagslunchen - varje onsdag

ONSDAGAR kl 12.00 - Vi serverar en enklare lunch inkl. efterrätt. Efter lunchen är det varierande underhållning som ex. föredrag och musik.

BARNKÖR

En kör för sångglada barn i åldern 6-13 år. (Lördag 19/10 övningen inställd)

Promenad gruppen

Du välkommen att prova på eller träna med mer erfarna pilgrimer. Vi träffas 1:a onsdagen i månaden kl. 10.00 och tredje lördagen i månaden kl. 09.00 för att promenera tillsammans i de vackra omgivningarna. Start 4/9 10.00 vid Gustafskyrkan.

Gästrum

Funderar du på ett kortare besök i Köpenhamn? Gustafskyrkan har två små gästrum som vi gärna hyr ut.

Fikapaus!

Kom in och njut av en kopp kaffe och en kanelbulle. Här kan du sitta ned med en bok från bibiliteket eller läsa tidskrifter. Onsdag-lördag kl. 10-15. NB! i juli och august torsdag-lördag kl. 10-15

Medlemskap

En svensk utlandsförsamling är helt beroende av frivillig anslutning och personligt engagemang. Välkommen som medlem!

GUSTAFSKYRKANS VÄNNER

Du kan stödja kyrkans verksamhet genom att bli stödmedlem i Gustafskyrkans Vänner.

Torsdagsärtan

Ärtsoppa och pannkaka!! Första torsdagen i månaden. Nästa gång - torsdag 7 november

Samtal om böcker

1:te onsdag i månaden (ej juni, juli, aug). -- En läsekrets där man kan tala om böcker man läst eller vill läsa, ge varandra tips, och låna böcker sinsemellan. Nästa gång 6 november 2024.

Våra gudstjänster

HÖGMÄSSA firas på söndagar kl.11 med efterföljande kyrkkaffe i församlingshuset. -- Kvällsmässa torsdag kl. 18.00

Bröllopstankar?

Vigsel som hemma men i utlandet! Många svenska par väljer varje år att gifta sig hos oss i Svenska kyrkan i Köpenhamn. Välkomna att boka vigsel ni också!

Höjdpunkter under året

Julbasar, Luciafirande, Julfest, Valborg, Nationaldagen, Midsommar, Loppis ... Välkommen att fira höjdpunkterna tillsammans!

Vecko och månadsaktiviteter

Lunch erbjudande, samtal om böcker, pilgrimgrupp, ....

Nytt från Gustafskyrkans kyrkoråd

Vi startar med utskick till församlingen från kyrkorådet med jämna mellanrum. Det kan vara vigtig information om vad som händer i församlingen, eller några tankar vi gör oss i Kyrkorådet.

Kyrkostyrelsen har fattat beslut om Svenska kyrkan i utlandets framtid

Under ett antal år utreds verksamheterna i Svenska kyrkan i utlandet. Målet att arbetet ska vara hållbart och bedrivas långsiktigt, utifrån de ekonomiska och organisatoriska möjligheter Svenska kyrkan har.

KONTAKTUPPGIFTER

Hur når du oss, hur hittar du hit och andra upplysningar