Foto: Henrik Viberg

Uppsala domkyrkoförsamling

Tre kyrkor och en katedral mitt i staden.

Kyrkor i Uppsala domkyrkoförsamling

Uppsala domkyrkas högkor

Uppsala domkyrka

Uppsala domkyrka, Sveriges rikshelgedom, började uppföras på 1270-talet och invigdes 1435. Under sju århundraden har miljontals människor sökt sig hit. Du är varmt välkommen, varje dag hela året.

Almtunakyrkan

Modernt, klosterlikt och barnvänligt.

Sankt Pers kyrka

Många möten i familjevänlig torgkyrka.

Vindhemskyrkan Sankta Birgitta

Sång, gudstjänst och förskola samsas i himmelskt gathörn.

Aktuellt i Uppsala domkyrkoförsamling

En värld med andra värden

13–16 juni får du som bor i någon av Uppsala pastorats församlingar det senaste numret av tidningen Hopp. Här finns den att läsa och bläddra i direkt på webben. Tema: En värld med andra värden.

Paret Daniel och Monica Jayaraj syns infällda mot en bild av en rak väg i ett naturlandskap i norra Indien.

Temaeftermiddag om mission i S:t Pers kyrka 10 oktober

Missionärsparet Daniel och Monica Jayaraj från Indien föreläser och samtalar tillsammans med Henrik Rosén, Birgitta Walldén och Hannes Huusko.

Anmälan har öppnat

Nu har anmälan till konfaåret 24/25 öppnat. Det finns grupper på vardagar, på helger, på lov och på sommaren. Grupper för dig som ska börja åttan men även för dig i nian, på gymnasiet eller som vuxen. Söker du en behovsanpassad grupp, ja då hittar du även det. Se här allt det som finns!

Ansökan om Sommarpass 2024

Ansökningsperioden för Sommarpass från Uppsala pastorats gåvomedel är nu avslutad.

Ett bildkollage med olika barn i förskoleåldern som leker och skapar inom- och utomhus på Svenska kyrkan Uppsalas förskolor.

Vill du bli vikarie hos oss?

Nu söker Duvan, Kyrkklockan, Prästgården, Solrosen och Vildrosen dig som är engagerad och flexibel och vill jobba i Svenska kyrkan Uppsalas förskolor.

”Mitt varmaste tack”

Söndag 3 september 2023 mottogs Matilda Helg som ny kyrkoherde i Uppsala pastorat och domprost i Uppsala stift. Här kan du se bilder från högmässan i Uppsala domkyrka och läsa Matildas hälsning.

Uppsala domkyrkoförsamling

Domkyrkoplan 5-7
753 10 Uppsala
Telefon 018-430 35 00 (växel)
uppsala.domkyrko@svenskakyrkan.se

Personal i Uppsala domkyrkoförsamling

Uppsala domkyrka, Almtunakyrkan, Sankt Pers kyrka och Vindhemskyrkan.

Bokning och medlemsservice

Dop, vigsel, begravning, lokalbokning och medlemsärenden för Uppsala pastorat samt Danmark-Funbo församling.