Livsviktigt hösten 2022

Program och sammanfattning från hösten 2022.

HÖSTEN 2022

Foto: Elisabeth Ohlson

4 oktober

RELIGION – PÅ GOTT OCH ONT med Anna Lindman, journalist
I nära 20 år har Anna Lindman varit programledare för livsåskådningsprogram på Sveriges Television, bland annat för Från Sverige till himlen och dokumentärserien Knutby. Hon är också författare till de tre böckerna Den där jävla döden, Alla kan dö och Sekten. Hennes föreläsning handlar om religionsåskådning ur olika perspektiv, om religion som både ger och tar.

11 oktober
INDIVIDENS DILEMMA
med Magnus Frykvall, överste, chef Gotlands regemente
Överste Magnus Frykvall, chef Gotlands regemente, gästar domkyrkan för att prata om värdegrund och individens dilemma. Att göra uppoffringar för något större kan i hjärtat vara en självklarhet medan samhället premierar den individuella prestationen och materiellt välmående. Hur går det ihop?

Foto: Lillebi Eriksson

18 oktober
ATT VÄLJA – INTE BARA VILJA
med Sylve Söderstrand, ridsportprofil
Ridsportprofilen och före detta förbundskapten för Svenska Ridsportförbundet, Sylve Söderstrand, berättar om livsval och framgångsfaktorerna för att komma dit du vill. Att se värdet i att sätta mål, förstå hur du når målen och kanske det allra svåraste, ha förmåga att inse att du faktiskt kan nå dem.

Foto: Region Gotland

25 oktober
LIVSVIKTIGT 2040
Trygghet, hälsa, delaktighet och utbildning
Panelsamtal med fokus på regionens vision Vårt Gotland 2040. Medverkande: Anette Jansson, strateg hållbar regional utveckling och projektledare för Vårt Gotland 2040, Marie Loob, hälso- och sjukvårdsdirektör, Rikard von Zweigbergk, beredskapschef Region Gotland, Torsten Flemming, utbildningsdirektör, Region Gotland, Fredrik Persson, polisområdeschef Gotland, Olle Jansson, rektorsråd Campus Gotland Uppsala universitet, Inger Harlevi, ordförande i kyrkorådet samt Linnea Tibell, vice ordförande i kyrkorådet.

1 november
DÖDAHAVSRULLARNA: EN FLASHBACKTRÅD FRÅN ANTIKEN?
med Natalie Lantz, fil. dr i hebreiska bibelns exegetik
Upptäckten av Dödahavsrullarna brukar kallas för ett av 1900-talets viktigaste arkeologiska fynd. Tvåtusenåriga pergamentrullar och fragment av både kända bibeltexter och dittills okända religiösa texter påträffades i grottor vid Döda havet.  Fyndet är ovärderligt då texterna är de äldsta handskrifter vi har av bibliska texter. Bakom vissa texter låg en judisk sekt som trodde att den yttersta tiden var kommen och att de onda krafterna hade övertaget gentemot de goda.

Foto: Region Gotland

29 november
LIVSVIKTIGT 2040
Medverkar: Peter Lindvall, Gotlands regiondirektör, Anette Jansson, strateg hållbar regional utveckling och projektledare för Vårt Gotland 2040, Håkan Johansson, vd, Gotlandsbolaget, Therese Löfgren Weinebrandt, Gotlands besöksnäring, Louise Hoffman Borgö, världsarvssamordnare, Region Gotland, Jenny Westfält, museichef, Gotlands museum, Magnus Olsson, verksamhetsledare, Visby centrum, Inger Harlevi, ordförande i kyrkorådet samt Linnea Tibell, vice ordförande.

Sammanfattningar av Livsviktigt från hösten 2022

”Kulturen är hjärtat i samhället”

LIVSVIKTIGT. Gotland erbjuder inte bara vackra miljöer och fin natur, Gotland har mer drag under galoscherna än så och det ska vi visa upp. Det tycker Gotlandsbolagets vd, Håkan Johansson, en av de paneldeltagare som gästade Livsviktigt.

"Det handlar om kampen mellan ljus och mörker"

LIVSVIKTIGT. Domkyrkans stora kapell var återigen fullsatt då samtalsserien Livsviktigt denna gång välkomnade Natalie Lantz, doktor i religionsvetenskap med inriktning på texter på hebreiska och arameiska från antiken.

"Ta aldrig bort någons dröm"

LIVSVIKTIGT. Att vara nyfiken, tala sanning och fokusera på det som är bra. Det är tre av Sylves Söderstrands motton och bevisligen har det fungerat bra.

”Vi kommer att kunna ta hand om varandra”

LIVSVIKTIGT. Framtid, livsval och vår tids samhälle. Överste Magnus Frykvalls öppenhjärtliga föreläsning Individens dilemma, bidrog till intressanta samtal i domkyrkan.

”Livet är så mycket mer”

LIVSVIKTIGT. Det var stor uppslutning i domkyrkan då Anna Lindman, religionsjournalist, inledde föreläsningsserien Livsviktigt.

"Vi behöver finnas till genom hela livet"

LIVSVIKTIGT. Den här kvällen låg fokus på Region Gotlands vision Vårt Gotland 2040. Det var en mäktig panel som blickade framåt i tiden.