Foto: Linnea Dunér

Vittinge församling

Vi är en landsortsförsamling i orterna Vittinge och Morgongåva i Heby kommun. Kyrkan har medeltida ursprung med Albertus Pictor-målningar. Välkommen att fira gudstjänst eller var med på till exempel stickkafé, gubbdagis, kör eller kyrkis.

Sommarmusik: Emanuel Burwick 8 augusti

Välkomna att lyssna på Emanuel Burwick som sjunger och spelar. Emanuel har hållit på med musik hela sitt liv och har en stor kärlek både för att spela och skriva låtar. När han står på scen vill han framföra en känsla med hjälp av låttexter och uttryck i sång och gitarrspel. Emanuel spelar inom många genrer, men idag håller han främst på med blues, soul och pop. Stanna gärna kvar efter konserten och ta en fika i församlingshemmet!

Vitkalkad kyrka med vita och rosa blommor i förgrunden.

Mässa 11 augusti

Välkommen på mässa i Vittinge kyrka på söndag klockan 11.00. Det är elfte söndagen efter trefaldighet och dagens rubrik är "Tro och liv". Dagens kollekt är en rikskollekt som går till Hela människan. Efter mässan serveras kyrkkaffe.

Musik i sommarkväll 2024

Välkommen till dessa fyra härliga sommarkvällar i Vittinge kyrka. I år gästas vi av Josef Öhlmér, Åsa Wigervall Olsson och Judit Olsson, Emanuel Burwick samt Axplock och Double Sisters. Samtliga konserter börjar 19.00 och efter underhållningen serveras gofika i församlingshemmet.

En löpare springer i mål och får en blombukett.

Kyrkloppet

Varje år sedan 2007 arrangerar vi ett motionslopp i kyrkans vackra omgivningar. Starten går efter gudstjänsten och det finns flera olika distanser att välja mellan. I år blir kyrkloppet söndag 25 augusti. Mer info kommer!

Fyra personer i tröjor med texten "Agera volontär", en av dem håller i en megafon.

Arbeta ideellt!

Frivillig, ideell, volontär ... Att erbjuda en stund av sin tid för att göra något för andra, med andra. Du kanske vill vara kyrkvärd vid gudstjänster, ordna kyrkkaffe, vara med och arrangera sopplunch, hälsa på någon som är ensam, planera en födelsedagsfest för äldre eller bidra i konfirmandverksamheten?

Ordet Storyspot i snirklig text i en turkos pratbubbla.

Storyspot – lyssna på berättelser om kyrkan!

I appen Storyspot kan du lyssna på korta berättelser om platser du besöker. Sedan i juni finns 61 kyrkor i Uppsala stift med i appen, däribland Vittinge. I berättelsen om Vittinge kyrka får du höra om hur det som började som ett städprojekt slutade som en jätterenovering. 1936 återinvigdes den restaurerade kyrkan. Men vad har författaren och Nobelpristagaren Pär Lagerkvist med renoveringen att göra? Ladda ner Storyspot och ta reda på det!

En ung kvinna tänder ett ljus på en grav.

Känner du ansvar för en grav? Anmäl dig som gravrättsinnehavare!

Vi gör ett sista försök att hitta gravrättsinnehavare innan vi börjar återta de gravar som saknar innehavare. Om du vill stå som innehavare för någon av gravarna i listorna här intill, kontakta kansliet på 0224-620 37 eller vaktmästeriet på 0224-620 69. Alternativt maila vittinge.forsamling@svenskakyrkan.se. Klicka på puffen för mer info!

Internationellt arbete: Act Svenska kyrkan och Svenska kyrkan i utlandet

Kvinnlig präst på strand med barn i bakgrunden.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

Svenska kyrkan i utlandet

Svenska kyrkan i utlandet finns för dig som är turist, utbytesstudent, au-pair, arbetar utomlands eller av någon annan anledning vistas i ett annat land.

Besök våra grannförsamlingar i Heby kommun!

Öppen smidesgrind in till kyrkogård och kyrka.

Västerlövsta pastorat

Välkommen till Västerlövsta, Huddunge och Enåkers församlingar i Heby kommun och Uppsala stift!

Nora församling

Vi är en aktiv församling i Tärnsjö som ligger i nordvästra Uppland med närhet till Dalälven och härliga friluftsområden. Svenska kyrkan i Tärnsjö vill bygdens bästa och uppmuntrar till lokalt engagemang.

Östervåla Harbo pastorat

Pastoratet består av två församlingar, Östervåla och Harbo. Välkommen till vårt pastorat, mitt emellan stad och landsbygd. Numret till pastorsexpeditionen är 0292-223 60

Integritet och tillgänglighet

Personuppgifter och integritet

Din personliga integritet är viktig för oss och därför vill vi informera om var dina personuppgifter hämtas ifrån, hur vi använder dem och vilka rättigheter du har.

Tillgänglighet på webbplatsen

Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda vår hemsida. Svenska kyrkan har en tillgänglighetsredogörelse som även vi strävar efter att följa lokalt. Där kan du läsa om hur vi lever upp till lagkraven om tillgänglig digital service.

Församlingsbladet är på obestämd tid under vila.

Välkommen att kontakta oss! Vi svarar så snart vi kan.