Foto: Pixaby

Svenska kyrkan Alingsås

Annons 7/7-1/8

Sommarens gudstjänster-konserter - lunchmusik

En vas med sommarblommor står på ett bord i trädgården.

Sommarens aktiviteter i Christinae kyrka

Upplev musik, stillhet, eftertanke och gemenskap

Närbild på röda och gula krasseblommor.

Musik i sommarkväll i Hemsjö och Stockslycke

Sommarmusikkvällarna är sen länge en uppskattad del av Svenska kyrkan Alingsås verksamheter. Alltid fritt inträde. Välkommen att lyssna!

Vägkyrka i Ödenäs 7-21 juli

För 43:e gången, gå in och se programmet.

Diakonismycke

Diakonimottagning är stängd under sommaren 24/6-14/8

Under perioden finns en diakon i tjänst, ring 0322 66 91 00, så kontaktar vi tjänstgörande diakon.

Kurs i ikonmålning, Noltorpskyrkan

30 juli-3 augusti. Läs mer om kursen här och hur du anmäler dig.

En person som kommit fram till en gammal kyrka håller en mobiltelefon i handen. På skärmen visas information om kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig att hitta till alla Sveriges kyrkor. I kalendern som finns här visas Alingsås, Hemsjö och Ödenäs aktuella gudstjänster, musikevenemang mm. Appen finns tillgänglig för både Iphone och Android.

Konfirmation

Konfirmationen är en chans att träffa nya vänner och tillsammans diskutera och fundera över allt mellan himmel och jord; vänskap, kärlek, sex, Gud, kyrkan, vad är rätt och vad är fel och mycket, mycket mer. Många ungdomar brukar säga att konfan varit det bästa det gjort i hela deras liv.

Flera fyllda matkassar.

Under perioden 24/6-14/8, har vi ingen matinsamling eller utdelning av mat.

I alla våra kyrkor har vi matinsamling för människor i nöd. Torrvaror, kaffe och konserver mottages gärna. Vill du bidra med pengar istället, då kan du använda diakonins swishkonto 123 494 48 07. Tack för din gåva!

Baby- och barnrytmik

Välkommen till en härlig stund i musikens och rörelsens tecken! Vi sjunger, spelar, lyssnar, vaggar, gör ramsor och dansar tillsammans.

En person sitter vid datorn och läser på Svenska kyrkans webbsida om Kristen tro.

Hemsidan igång igen efter cyberattacken

Webbplatsen är i gång igen, efter det cyberangrepp som drabbade Svenska kyrkan i november. Läs om personuppgifter som kan ha berörts vid cyberangreppet och hur det kan påverka dig: Har du frågor, kontakta vårt dataskyddsombud Carina Håkansson, carina.hakansson@svenskakyrkan.se

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Kalendern

Här finner du vad som händer just nu, information om aktuella händelser och här anmäler du dig till kommande verksamheter.

Verksamheter och mötesplatser

Här finner du våra grupper och aktiviteter för alla åldrar! Öppen förskola, scouter, föreläsningar och caféer... Vad passar dig?

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Att vara medlem i Svenska kyrkan

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en kyrkoavgift som används till många viktiga verksamheter. Din kyrkoavgift går bland annat till..... Gå in och läs vidare.

Dop, vigsel & begravning

Svenska kyrkan finns för dig när du behöver den. Vi vill gärna vara med och göra livets alla olika skeenden till positiva upplevelser. Välkommen att kontakta oss med dina frågor och funderingar!

Samtal och stöd

Svenska kyrkan i Alingsås har en lång erfarenhet av att stötta människor som är i behov av hjälp. Tveka inte att kontakta oss, eller låt oss kontakta dig.

Du behövs - Ideella uppdrag!

Vill du vara med och bygga kyrka? Välkommen som ideell medarbetare.

ACT Svenska kyrkan - en väg att hjälpa

Swisha till 123 018 53 97

I många av våra folkbildande verksamheter samarbetar Svenska kyrkan Alingsås med Sensus.

I vissa av våra folkbildande verksamheter samarbetar Svenska kyrkan Alingsås med Sensus.

Följ Svenska kyrkan Alingsås på Facebook och Instagram:

• facebook.com/svkalingsas
  • svenskakyrkanalingsas