Kyrkornas sociala kassa

Svenska kyrkan, Missionskyrkan och Pingstkyrkan i Lidköping har tillsammans en social kassa som erbjuder stöd till socialt utsatta människor i Lidköping. Ekonomiskt stöd ges efter ett ingående samtal med pastor eller diakon, när man uttömt alla andra möjligheter till hjälp från samhället.

Stödet kan se ut på lite olika sätt t.ex;

• Ekonomiskt bidrag
  • Presentkort till en mataffär
  • Matkasse
  • Presentkort till Second Hand
  • Extra hjälp till jul

Människor som söker hjälp hos den sociala kassan har av olika anledningar svårt att få sin ekonomi att gå ihop. Det kan vara ensamstående föräldrar som lever på en liten lön, försörjningsstöd eller sjukpenning. Det kan vara långtidssjuka som blir utförsäkrade och som ska ställa sig till arbetsmarknadens förfogande och får i samband med det en lägre ersättning och blir av med hyrestilägg. Andra har under lång tid levt på existensminimum och dragit på sig skulder som de har svårt att betala tillbaka. Ibland kan man behöva tillfälligt stöd för att gå till tandläkaren, lösa ut glasögen eller mediciner eller att gå till läkare vid sjukdom.

”Socialtjänstens uppdrag är att främja människors ekonomiska och sociala trygghet.”
- Citat ur socialtjänstlagen (Däremot kan de inte ta hänsyn till privata lån eller andra skulder.)

Vill Du bidra till Kyrkornas gemensamma sociala kassa kan ge en gåva via bankgiro eller swish.

Organisationsnummer: 80 24 94-9425
Bankgiro: 550-9716
Swish-nummer: 123 155 64 06

Tack för Ditt bidrag till de i vår närhet som får kämpa extra hårt för de vi andra tycker är en självklarhet!

Julutdelning i december

Behovet att ekonomiskt stöd från kyrkan är stort, inte bara runt jul. Men i december månad kraftsamlar vi lite extra för att göra julen något mer glädjefylld för de som har det extra svårt. Denna kraftsamling är inte möjlig utan Ditt bidrag!

Drop-in i Mariagården

Tisdagar kl.10.00-14.00
Mariagatan 4

Start från och med tisdagen den 25 juni. Vi har möjlighet att ge stöd ett begränsat antal tillfällen per år.

Obs! den 6 augusti och den 3 september har vi stängt.
Ingen utdelning dessa tillfällen.

Hjälp med att söka fonder

Följande tisdagar kl. 10.00-14.00 kan man få hjälp med att söka fonder:
1 oktober
22 oktober - hjälper vi till att söka Majblomman.

Dessa datum har vi ej någon utdelning genom sociala kassan.

Skänk en minnesgåva till Sociala kassan

Betala enkelt via swish eller bankgiro, och skriv din hälsning till minnesbladet i formuläret.

Ansök om ekonomiskt bidrag

Är du över 65 år, boende i Lidköpings kommun och lever i en ekonomiskt utsatt situation? Då är du berättigad att ansöka om ekonomiskt bidrag.

Församlingens diakoner

PERSONUPPGIFTSHANTERING vid swishbetalning

När du gör en swishbetalning till oss tar vi del av dina personuppgifter. Detta är dina rättigheter.