Skarpnäcks församling

Skarpnäcks församling är en församling i Svenska kyrkan med stort hjärta och framtidstro som lever med Gud i varje andetag. Se allt som händer i församlingen i kalendern längst ned på denna webbsida!

Markuskyrkan i Björkhagen.

Markuskyrkan - St Mark's Church

Markuskyrkan, den unika byggnaden ritad av Sigurd Lewerentz, har öppet onsdag-söndag mellan kl 09.00-16.00. /St Mark's Church is open Wednesday-Sunday between 09.00-16.00.

11/7: Musik i sommarkväll

Fyra torsdagar i juli kan du njuta av musik under bar himmel i Bagarmossen. 11 juli blir det musik av och med Magnus Helmner, från nya albumet Pilgrim. Lättsam pop med vackra melodier och tänkvärda reflektioner kring ett liv och en tro i rörelse!

Öppen förskola

Nu är det sommartermin i församlingen och anpassade öppettider!

SommarGemenskap

Gemenskap och fika för alla åldrar under sommarterminen: Utomhus vid Bergholmsbacken och utanför Bagarmossens kyrka.

Gå med i Svenska kyrkan - bli medlem!

Är du redan medlem? Tack för att du är med. Om inte – tycker du att kyrkan står för något gott? Då är du välkommen som medlem för att stötta kyrkan i dess uppdrag. Det finns flera sätt att bli medlem.

2/8: Drop-in-dop/-vigsel under prideveckan

Blev dopet aldrig av eller kändes det för krångligt eller dyrt att fixa bröllopsfest? Kom till vackra Markuskyrkan 2 augusti så ordnar vi en dag att minnas! Det finns även några tider att förboka denna gång.

17/8: Pilgrimsvandring

Här hittar du allt som händer kring pilgrimsvandringar i Skarpnäcks församling. Nästa tillfälle är en pilgrimsvandring till Tyresö Pilgrimscentrum lördag 17 augusti. Vi startar vid Markuskyrkans port kl 10.00 och beräknas vara framme i Tyresö cirka kl 18.00. Sträckan är ungefär 15 km.

Midsommarfirande EMD 2024.

Konfirmation 2024-2025

Varmt välkommen som konfirmand i Skarpnäcks församling! Här kan du läsa mer om konfirmationsalternativen för unga (ca 14-15 år) som i år erbjuder fem alternativ. Anmälan öppnar 19/8 kl 17.00 och sker endast via församlingens webb.

Ungdom

Kom och häng med ungdomsgänget i församlingen i sommar! Församlingen har ungdomsverksamhet alla veckor förutom 28-30 och allt är gratis!

Gudstjänster

Fira mässa i församlingen söndagar kl 11.00 i Markuskyrkan och kl 15.00 i Bagarmossens kyrka samt veckomässa på onsdagar kl 18.00 i Markuskyrkan. En kyrkmåltid serveras efter alla gudstjänster.

Kontakt

Har du frågor om verksamhet kan du ringa 08-505 815 60. Där svarar någon som arbetar i service eller någon på kansliet.  Församlingsbokningen har öppet för bokning av dop, vigsel och begravning på tel: 08-505 815 01. Du kan också mejla skarpnack.bokning@svenskakyrkan.se.

Närbild på ett barn som får dopvatten på huvudet, fokus på handen och vattnet

Välkommen att boka dop direkt här på webben!

Här kan du se alla lediga doptider i Skarpnäcks församling och preliminärboka en tid när det passar dig! Du kan alltid också ringa församlingsbokningen som är öppen tisdag - torsdag kl 09.00-12.00: 08-505 815 01.