Foto: Mattias Pettersson

Strängnäs stift

Välkommen! Strängnäs stift är ett av Svenska kyrkans 13 stift och består av Sörmland och Närke. I Strängnäs stift finns idag 72 församlingar. Biskopen heter Johan Dalman.

Naturvårdsbränning under torsdagen i trakten av Flen

Under morgondagen, den 27 juni, genomförs en naturvårdsbränning på fastigheten Flen Trinkesta 1:1. Räddningstjänsten är informerade och åtgärden genomförs av ett professionellt företag.

Ta ditt inre på en yttre resa - pilgrimsvandra i sommar!

Vandra långt - eller kort. I skogens katedral får du både rörelse och vila. Slå följe med en god vän eller Frälsarkransen. Stanna till vid någon av rastplatserna eller hitta en egen glänta. Här hittar du information om vandringleder i Strängnäs stift. Följ med på en arrangerad vandring eller ladda hem en karta och gå på egen hand.

Sommarkyrkor och vägkyrkor i Strängnäs stift

Många kyrkor är öppna under sommaren. Kom in, tänd ett ljus, be en bön och delta på en mässa. Här hittar du alla sommaröppna kyrkor i Strängnäs stift.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Solnedgång vid en sjö. En måne syns svagt i horisonten.

Ensam sommar för många

Debattartikel skriven av Louise Linder, stiftsprost och ansvarig för jourhavande präst i Strängnäs stift.

På väg ut på äventyr i den världsvida kyrkan

I september ger sig Madelene Stavehaug, 22 år från Eskilstuna, ut på ett av sitt livs äventyr.

Pilgrimsvandrare äter lunch vid en gammal ruin invid ett träkors

Två nya präster och två nya diakoner till Strängnäs stift

Söndagen den 16 juni vigde biskop Johan Dalman två nya präster och två nya diakoner till tjänst i Svenska kyrkan och Strängnäs stift. Vigningen som skedde i Strängnäs domkyrka gästades även av biskop Azar från evangelisk-lutherska kyrkan Jordanien och det Heliga landet.

Biskop Johans veckofilmer

Vad vill det här bibelordet säga oss? Vilka beröringspunkter finns med våra liv och vår vardag? Betraktelser över kyrkoårets texter. En film för varje söndag med biskop Johan Dalman.

Prenumerera på stiftets nyhetsbrev

I nyhetsbrevet får du ungefär en gång i månaden samlad information om nyheter, aktuella kurser och utbildningar direkt till din e-post. Nyhetsbrevet är till för dig som är anställd, förtroendevald eller ideell medarbetare i Strängnäs stift.

Information om personuppgiftsincident

Det har kommit till Svenska kyrkans kännedom att någon hotar att 21 maj 2024 publicera information som stals i samband med cyberangreppet i november 2023.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Aktuella kurser för medarbetare, ideella och förtroendevalda

Döpt till ett uppdrag - uppdraget

Under hösten 2024 erbjuder Strängnäs stiftsorganisation utbildningen Döpt till ett uppdrag – uppdraget. Det är en utbildning för dig som är ideell, över 18 år och vill fördjupa dig i ett särskilt uppdrag i församlingen.

Press

Jobbar du med tidningar, tv eller radio och har frågor som rör kyrkan? Välkommen att höra av dig till Marlene Antonson, pressekreterare.

Gudstjänst och kollekt

Här hittar du riks- och stiftskollekter i Strängnäs stift, förbönskalendern och information från domkapitlet.

Var med och gör kyrkans klassiker

I kyrkans klassiker behöver du inte skida, cykla, simma eller springa. Istället får du be, läsa Bibeln, fira gudstjänst och träna din omtanke om andra. På den här sidan hittar du råd och stöd för att hitta andliga vanor.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

En flerspråkig kyrka

Suomeksi (på finska)
In English (på engelska)
Teckenspråk