Lyssna

Standardsidor och nyhetssidor

Standardsidor och nyhetssidor ser olika ut och används för olika typer av information. Men du bygger upp dem på ungefär samma sätt i administrationen.

Skapa standardsida eller nyhet

  • Gå in i administrationen och klicka på plustecknet till vänster om rubrikerna Standardsidor eller Nyheter. Du kan också klicka på antingen Standardsidor eller Nyheter och därefter på Skapa ny-knappen uppe till höger.
  • När den nya sidan öppnats, skriv in rubrik och ingress. Rubriken visas överst på sidan och i menyn. Menyrubriken kan vara kortare än sidrubriken. För att ändra, gå in under fliken Publiceringsalternativ, kryssa ur Menyrubrik och skriv en mer kortfattad variant.
Skärmdump på hur det ser ut i admin när du klickat på Skapa ny standardsida.

Så här ser det ut i admin när du klickat på Skapa ny standardsida. Fyll i rubrik och ingress och välj en toppbild.

Toppbild och färgtema 

  • Lägg till en toppbild. På nyheter har toppbilden alltid storlek M. På standardsidor kan du välja mellan M, L och bild till höger.
  • Nyhetssidor har alltid samma färgtema. På standardsidor kan du välja mellan 4 olika: vinröd+lila, vinröd+grön, lila eller grön. Färgtemat påverkar olika funktioner på sidan, till exempel menylisten, puffar i fullbredd och kampanjbanners. Även toppbilden påverkas, om du använt formatet där bilden ligger till höger om rubrik och ingress mot en färgad bakgrund.
Skärmdump på hur det ser ut i admin när man ska välja format på toppbild på en standardsida.

Klicka på breddikonen för att välja format på toppbilden på en standardsida. Du kan välja storlek M, L eller bild till höger om rubrik och ingress.

Skärmdump på hur det ser ut i admin när man ska välja färgtema på en standardsida.

I övre högra hörnet väljer du vilket färgtema standardsidan ska ha.

Bygg på sidan med mer information

Bygg på sidan med mer information genom att klicka på plustecknet och infoga någon av alla funktioner som finns. Du kan till exempel infoga text, bild, faktaruta, film, lista, puff och mycket annat. 

Justera funktioner

Ovanför varje funktion du infogar finns en rad med ikoner. Vilka ikoner som visas beror på vilka inställningar som går att göra för just den funktion du valt att infoga. Flytta funktionen upp eller ner på sidan med hjälp av pilarna. Klicka på papperskorgen om du vill ta bort något. Klicka på kugghjulet om du vill ändra inställningar. Klicka på rutan med pil i om du vill ändra bredd.”

Länka ihop funktioner och välj bakgrundsfärg

Om du vill minska avståndet mellan olika funktioner på sidan, klickar du på den lilla länken till vänster. Då kedjas delarna ihop. Klicka på färgpaletten för att välja bakgrundsfärg. Ihopkedjade delar får samma bakgrundsfärg.

Vissa funktioner går att flytta ut till höger om texten när du kedjat ihop dem med ett textblock, till exempel faktaruta, citat, bild och video. Det dyker upp en pil som pekar till höger när du kedjat ihop dem med textblocket.

Kampanjbanners och knapparsom kedjas ihop hamnar dikt an mot varandra.

Skärmdump som visar de menyval som finns för att justera en funktion.

Ovanför funktionerna syns ikoner som du kan använda för att ändra inställlningar, till exempel flytta något upp eller ner på sidan eller byta bredd. Till vänster finns ikonerna för att byta bakgrundsfärg på block eller kedja ihop dem.

Exempel på hur tre ihopkedjade banners ser ut för besökaren.

Exempel på hur tre ihopkedjade banners ser ut för besökaren. Förutom banners kan du också kedja ihop knappar som du skapat själv via funktionen Knapp.

Olika inställningar för sidan

Överst på varje sida finns flikar där du gör diverse inställningar.

  • Sidans puff skapas automatiskt, men du kan justera den under fliken Puff.
  • Under fliken Ämnesområden kan du koppla sidan till ett eller flera ämnesområden.
  • Under Administrativt kan du kryssa i vilka målgrupper sidan har. Där finns också ett fritextfält där du till exempel kan beskriva syftet med en sida. Detta gör du som minnesanteckningar för din egen och kollegers skull.
  • Under Rundvandringar kan du skapa en rundvandring mellan olika platser och visa den på webben och i appen Kyrkguiden.
  • Under fliken Artikel väljer du om sidan ska visas som en artikel/ett tips i appen Kyrkguiden.
  • Under fliken Publiceringsalternativ kan du göra följande inställningar:

Webbplats 

Du som redigerar på mer än en webbplats kan välja vilken webbplats sidan ska höra till.​ Om du bara har behörighet att redigera en webbplats kan du inte göra något val.

Webbadress (URL)

Systemet skapar automatiskt en webbadress för sidan som bygger på webbplatsens namn och dokumentets rubrik. 

Du kan ändra webbadressen (URL:en) på standardsidor genom att skriva i den önskade adressen i fältet Webbadress. Du kan bara ändra det som kommer efter /.  Namnet på webbplatsen går inte att välja bort.​

Menyrubrik

Menyrubriken blir automatiskt samma som sidans rubrik, men du kan ändra den om du vill. Bocka ur rutan vid fältet Menyrubrik och skriv in den menyrubrik du vill ha.

Publicerings- och avpubliceringsdatum

Under publiceringsdatum kan du välja om sidan ska få ett publiceringsdatum längre fram i tiden. Du kan också välja att avpublicera sidan ett visst datum.

En publicerad sida syns och är sökbar på webbplatsen. En avpublicerad sida är inte synlig eller sökbar för besökare på webbplatsen, men finns kvar i administrationen.

Att avpublicera en sida tar inte omedelbart bort den information som Google sparat om den. Det kan ta flera veckor innan den informationen försvinner.

Visa Publiceringsdatum och Senast ändrad

Välj om publiceringsdatum och datum när sidan senast ändrades ska synas längst ner på sidan. 

Visa kontaktväg för synpunkter eller frågor  

Rutan Visa kontaktväg för besökare är förvald, så att besökare kan lämna synpunkter på sidans innehåll. Den förvalda adressen leder till en funktionsbrevlåda som har hämtats från Kyrksam. Som redaktör kan du välja en annan adress. Du kan också välja bort möjligheten för besökare att lämna synpunkter, men det är inte att föredra. 

Visa delningsknapp

Bocka i rutan Visa delningsknapp om du vill att besökaren ska kunna dela sidan på ett enkelt sätt.

Intern och extern sökmotor

Under rubriken intern sökmotor väljer du om webbsidan ska vara sökbar på hela svenskakyrkan.se, bara inom den egna webbplatsen eller inte alls.

Under rubriken Extern sökmotor kan du välja att du vill rekommendera att webbsidan inte indexeras av externa sökmotorer. Det är bara en rekommendation och ingen garanti för att sidan inte kommer att hittas.

Visa Lämna snabbt-knapp

Bocka i rutan om du vill att besökaren ska kunna lämna sidan med hjälp av en lämna snabbt-knapp. Det kan vara aktuellt på sidor med känsligt innehåll, till exempel om våld i nära relationer. Genom att klicka på knappen lämnar besökaren sidan och hamnar istället på en neutral sida, i det här fallet google.com. 
Läs mer om lämna snabbt-knappen.

Meta description/OG:description 

Lägg till en intresseväckande beskrivning av din sida på max 135 tecken. Beskrivningen syns i Googles sökresultat och visas när någon delar länken till din sida, till exempel via Facebook.

Menyhantering 

Klicka på Lägg till i menyn för att lägga till sidan i menyn. 

Spara och publicera

Längst upp på sidan finns knappar för att spara, förhandsgranska och publicera.

Lägg till sidan i menyn

När du skapat en standardsida ska du placera den i menyn.

Rensa cache

Om du har redigerat en sida men ser att ändringarna inte slår igenom så kan du behöva tömma cachen.

Du kan rensa cachen för en sida på två ställen:

  • Gå till  sidan du vill rensa cachen för, och ändra adressen byt ut www i adressen, till admin. Tryck på de tre prickarna i menyn i högerkanten, skrolla ner och tryck på Rensa cachen.
  • Gå in i administrationen, svenskakyrkan.se/admin, sök fram sidan du vill rensa cachen för och fäll ner pilen till vänster om sidans rubrik. Välj Rensa cachen.

Om du fortfarande inte ser ändringarna kan du behöva rensa cachen lokalt i din webbläsare också, genom att klicka på ctrl+F5.

Se detaljerad information om sidan

När du har sparat en sida dyker den upp i listan över alla sidor i administrationen. Därifrån kan du klicka på pilen till vänster om sidans namn för att se detaljerad information om den, till exempel vem som skapat sidan och när och vilka webbsidor, bilder och ämnesområden den är kopplad till.

Innan du avpublicerar eller tar bort sidan är det bra att kolla i detaljvyn vilken eller vilka sidor som länkar till den och ta bort de kopplingarna. På så sätt slipper du att få brutna länkar på din webbplats. Innan du raderar en sida ska du också ta bort ämnesområden från den och plocka bort den från menyn. 

Via detaljvyn kan du också checka ut, avpublicera, kopiera, rensa cachen, se tidigare versioner och skapa QR-koder.

Se tidigare versioner

Genom att klicka på Hantera versioner kan du se tidigare publicerade versioner av en webbsida och återställa till valfri version.

Versionshanteringen kommer du åt på tre olika sätt:

  • Gå till listan i administrationen som visar alla standardsidor. Klicka på pilen bredvid sidan du vill se versioner av (detaljvyn). Klicka på Hantera versioner.
  • Gå in i redigera-läget för en sida, klicka på knappen hantera versioner.
  • Logga in direkt på en webbsida genom att byta ut www mot admin i url:en. Klicka på de tre prickarna som dyker upp till höger.

Oavsett vilken väg du väljer så får du fram en kolumn till höger om sidan med två flikar: Information och Hantera versioner.

  1. Välj fliken Hantera versioner. I listan ser du alla tidigare publicerade versioner av sidan. Du ser också när versionen publicerades och av vem.
  2. Välj den version du vill förhandsgranska genom att klicka på den i listan.
  3. Återpublicera en tidigare version genom att klicka på återställningsknappen.

När du har återställt till en tidigare version sparas den som en ny version. Om du ångrar dig kan du återställa den version som du nyss ändrade ifrån genom att klicka på den näst sista versionen.

Skapa QR-kod

I administrationen kan du generera QR-koder till webbsidor eller annat webbinnehåll. QR-koderna kan du skriva ut eller spara som bilder.

Du kan generera QR-koder till

  • standardsidor, nyheter och startsidor
  • platser
  • bilder och intern media
  • filer.​

Gör så här:

  1. Gå till administrationens startsida och leta fram innehållet du vill generera en QR-kod för.
  2. Klicka på pilen bredvid rubriken för att se mer information om dokumentet. 
  3. Klicka på knappen Generera QR-kod.
  4. Välj om du vill skriva ut QR-koden eller spara den som en bild.

I platsadministrationen hittar du mer innehåll om platsen ​genom att klicka på symbolen med de tre prickarna. Därunder finns alternativet Generera QR-kod. 

Om du sparat mediafiler för platsen kan du gå in och generera QR-koder även för det.

Datum på nyhetssidor

Eftersom nyhetssidor används till kortlivad information står det längst upp på sidan att det är en nyhet och när nyheten publicerades. Om den ändrats står det även när den senast ändrades.