Bild ovanifrån på en dator, en kaffekopp, en hand som håller i en penna och en skrivbok.
Foto: rawpixel / Unsplash

Lathundar externwebben

Lathundar för dig som är webbredaktör på svenskakyrkan.se.

Lär dig redigera din webbplats

Här finns lathundar, som lotsar dig som redaktör genom olika moment när du publicerar på externwebben.

Börja redigera

Adress till webbadministrationen: https://admin.svenskakyrkan.se/admin
Använd webbläsaren Edge när du arbetar i admin.

Om du stöter på problem, kontakta kanslistöd via serviceportalen.
Du kan också ställa frågor och ge andra svar och vägledning i Viva engage-gruppen Kommunikation i Svenska kyrkan eller i teamet Kommunikatörer i Svenska kyrkan.

Logga in och skapa webbsidor

Logga in i administrationen, gör inställningar på webbplatsens startsida och skapa standardsidor, nyheter och funktionssidor. Eller se en film som introducerar nya redaktörer.

Text och layout

Text, länkar, puffar, listor, formulär, widgets, kampanjer och andra sätt att presentera innehåll.

Bild och media

Att jobba med bilder, panoramafiler, media och livesändningar.

Kalender och platser

Lägg in kalenderhändelser i bokningssystemet och kyrkor och andra platser i platsadministrationen. Av platserna du lagt in kan du skapa kartor eller rundvandringar.

Personal och lediga jobb

Visa vilka medarbetare ni har genom att skapa personrutor och personallistor. Annonsera om lediga tjänster på webben.

Blogginlägg

Visa upp innehåll från bloggportalen.

Leverans av ny grafisk profil på externwebben 23-24 september

Publicerad:

Måndag 23 september är det äntligen dags att börja leverera den nya grafiska profilen på externwebben.

Buggfixleverans på externwebben 4 juni

Publicerad:

Tisdag 4 juni stänger vi webbadministrationen kl 12.00–13.00 för att rätta en bugg i sökmotorn och förbereda inför höstens webbleveranser.

Externwebben byter utseende efter sommaren

Publicerad:

Bytet av grafisk profil på externwebben blir efter sommaren. Planen var tidigare att göra uppdateringen under maj, men flera olika faktorer gör tillsammans att det finns stora fördelar med att vänta med leveransen. Externwebben fortsätter alltså ha sitt nuvarande utseende tills efter sommaren, då vi tillsammans fortsätter utrullningen av vår justerade grafiska profil.

Funktionen för att bädda in sociala medier tas bort

Publicerad:

Via funktionen Sociala medier har du kunnat bädda in flöden och poster från sociala medier och vår egen bloggportal. Nu tar vi bort möjligheten att bädda in innehåll från Facebook, Instagram och X. Du kommer fortfarande att kunna bädda in innehåll från Svenska kyrkans bloggportal.

Inför övergången till ny grafisk profil på externwebben

Publicerad:

I slutet av maj planerar vi att slå över till nya grafiska profilen på externwebben. Det är ett stort jobb som pågår bakom kulisserna för att få allt att fungera så bra som möjligt för både besökare och dig som redaktör.