Solberga pastorat

Välkommen till gudstjänster och samlingar i våra kyrkor och mötesplatser!

Vägkyrka i Hålta

Mellan 24 juni och 4 augusti kan du besöka vårt sommaröppna kyrka i Hålta. På onsdagarna bjuds det på lunchmusik med andakt i kyrkan, och övriga dagar finns roliga och spännande aktiviteter för hela familjen och ännu mer musik. Passa även på att slå dig ner en stund i caféet och njut av hembakat tunnbröd, bohuslänsk äggost och kakor. Hålta kyrka ligger vackert belägen intill havet och passar perfekt för en sommarutflykt.

Kantor 100% till Solberga pastorat

Vi söker en kantor på heltid till vårt pastorat. Välkommen att söka tjänsten med start efter sommaren.

Sommaren i musik

Välkommen förbi våra kyrkor i sommar under någon av våra musikgudstjänster för att lyssna till bland annat Rönnblomskvartetten, vår egen Sommarkör och den lokala trion Crossing borders.

Per Gustav Hanner

Per Gustav Hanner - ny kyrkoherde i Solberga pastorat

Vi kan med glädje meddela att pastoratet har tillsatt en ny kyrkoherde. Per Gustav Hanner (kallad PG), från Torslanda, tar till hösten över kyrkoherderollen efter Björn Gusmark.

Kurser och återkommande mötesplatser

Vägkyrka i Hålta

Nål och tråd-café

På Nål och tråd-caféet kan du inspireras av andra, laga sånt som har gått sönder eller lära dig något nytt! Kom förbi efter jobbet eller skolan, ta en fika och ägna lite tid åt ditt skapandeprojekt.

Café NiKODEmus

Onsdagar kl.14-16 på Kodevägen 3, Kode. Välkommen in för en fika och en stund i gemenskap!

Alpha - utforska grunderna i kristen tro

Alpha består av en gemensam måltid, undervisning och samtal. Vi möts för att få uttrycka både tro och tvivel, och för att fundera kring livets viktiga frågor. Under våren finns två olika Alpha-grupper i Solberga pastorat: en för seniorer och en som är öppen för alla åldrar.

Vardagsmässa i Stora Höga

Kom som du är till en gudstjänst mitt i veckan. På torsdagar kl 18.30 firar vi en enkel mässa i Kyrkans hus i Stora Höga.

Promenad

På olika håll i pastoratet anordnas promender. Välkommen att ansluta! Klicka in för att se vilka platser och tider som gäller.

Scouterna

Scouterna i Stora Höga

För barn från årskurs 2 och uppåt. Ledarscout från årskurs 7. Vi träffas varje tisdag i Kyrkans Hus i Stora Höga kl. 17.30 - 18.45 Vi är ute varje gång, så tänk på att ha kläder efter väder. Välkommen att vara med!

Bibelstudier

Vi fikar, läser och begrundar bibelställen tillsammans med präst i församlingshemmen. Läs mer här.

Hitta till kyrkor runt om i Sverige – eller ge dig ut på en vandring

Ett altare framför ett kyrkfönster.

Kyrkor och platser

Upplev över 4 000 kyrkor och kapell. Eller besök kyrkogårdar, kyrkoruiner och andra platser.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Ett led människor går på en stig bland lövträd.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

Ett kyrktorn sticker upp bakom trädkronorna mot blå himmel.

Sommarkyrkor

Många kyrkor håller öppet även under sommaren. Du hittar sommaröppna kyrkor via vår webbkarta eller app.

Livesändning Gudstjänst - Solberga

De flesta gudstjänster från Solberga kyrka direktsänds på YouTube. Vanligtvis finns den senaste inspelningen sedan att se i efterhand på sidan "Digitalt arkiv".

Svenskagravar.se

Nu är våra kyrkogårdar anslutna till svenskagravar.se. Där kan du leta upp var en person är begravd, årtal och andra uppgifter. Ett fåtal gravar har ännu inte kommit med då det kanske saknas viktiga uppgifter om graven.

Någon vattnar blommorna på en grav.

Kyrkogårdsförvaltningen skickar inte ut erbjudanden om gravskötseltjänster

Vi har blivit uppmärksammade på gravrättsinnehavare som har fått hem erbjudande om gravskötseltjänster, erbjudandet kan lätt uppfattas som en faktura. Den här typen av utskick kommer inte från kyrkogårdsförvaltningen, utan från privata företag som vill sälja sina tjänster.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Solberga pastorat i sociala medier

Vi finns på Facebook och Instagram. Följ oss! Har du inget eget Facebook-konto går det bra att ta del av vårt flöde genom att klicka på länken. På Instagram heter vi @solbergapastorat