Foto: Gustaf Hellsing/Ikon

Västra Frölunda pastorat

Svenska kyrkan i västra Göteborg

Välkommen!

I detta pastorat ingår församlingarna Näset, Styrsö, Tynnered, Västra Frölunda och Älvsborg. Här kan man mötas i helg och vardag, i glädje och sorg.

Söker du information om dop, konfirmation eller kanske vigsel? Vill du delta i öppen förskola med ditt barn? Undrar du över söndagens gudstjänst eller kommande konserter? Här finns informationen du söker.

Aktuellt!

Musik med stor variation, i vår somriga södra skärgård.

Sommarmusik i skärgården

Välkomna till kyrkorna i södra skärgården och lyssna till såväl körsång, som ensemblesång. Instrumentalister och Styrsö kammarmusik. Se sommarens program här.

Sommarcaféer vid våra kyrkor

Välkommen att slå dig ner för en kopp kaffe och något att äta. Under sommaren finns det kaffeservering vid tre av våra kyrkor, tisdagar till fredagar.

Musik på kyrkbacken

Efter kyrkans renovering 2023 är vi nu tillbaka med en ny upplaga av Musik på kyrkbacken. Fyra söndagar i augusti kl. 17.00 bjuder vi in till utomhuskonsert vid Älvsborgs kyrka för alla åldrar. Det blir 35-40 minuters levande, härlig musik av olika slag framförd av professionella musiker boende i vår stadsdel och församling.

Sommarkyrka 6-12 år

Onsdag 12 juni drar Sommarkyrkan i Tynnereds församling igång! Vi leker, grillar, målar graffiti, spelar basket och har eget OS med roliga tävlingar.

Förskolan Arken behöver förstärkning!

Vi söker dig, gärna utbildad barnskötare, som under läsåret 2024-25 kan stötta upp i ordinarie barngruppsarbete.

Konfirmation 2024/25

Konfirmationsåret blir för många ett betydelsefullt år i livet där man får lära känna sig själv, nya kompisar och kristen tro. På den här sidan finns information om konfa i Näset, Styrsö, Tynnered, Västra Frölunda och Älvsborgs församlingar för alla som är födda 2010.

Aktiviteter

Var dag i kyrkor och församlingshem! Lek, samtal, gemenskap och musik - aktiviteter för alla åldrar.

Gudstjänst

Gudstjänsten är kyrkolivets centrum och hela församlingens gåva och ansvar. I kalendern finns information om veckans gudstjänster.

Nyheter - på gång i kyrkan

Konserter, föredrag, vandringar och annat som inte händer var dag.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan

Bokning av kyrkliga handlingar och vid övriga frågor

Kontakta expeditionen

Information om personuppgiftsincident

Det har kommit till Svenska kyrkans kännedom att någon hotar att 21 maj 2024 publicera information som stals i samband med cyberangreppet i november 2023.

Bli medlem

Att bli medlem i Svenska kyrkan innebär att du blir medlem i församlingen där du bor. I Västra Frölunda pastorat ingår fem församlingar. Se här vilken du tillhör!

Information om personuppgiftsincident