Foto: Christian Appelsved

Engelbrekts församling

Kristus är världens ljus, han och ingen annan – född i vårt mörker, född att bli vår broder. Har vi sett honom, har vi sett vår Fader. Ära vare Gud.

Information om personuppgiftsincident

Det har kommit till Svenska kyrkans kännedom att någon hotar att 21 maj 2024 publicera information som stals i samband med cyberangreppet i november 2023.

För frågor om personuppgiftsincident

Har du frågor angående personuppgiftsincidenten? Här finner du våra kontaktuppgifter.

Konfirmation

Funderar du på om du ska konfirmeras? Då är du inte ensam. Förra året var det 30 000 som konfirmerades i Sverige, och det lär bli minst lika många i år. Nu är anmälan till konfirmation 2025 öppen. Här kan du läsa om konfirmationsalternativen som finns i Engelbrekts församling.

Gudstjänst i sommar

Mitt i livets glädjeämnen och sorger, hopp och förtvivlan samlas vi till gudstjänst. Varje söndag klockan 11.00 samlas vi i Engelbrektskyrkan och klockan 15.00 i Hjorthagskyrkan för att dela en stund av gemenskap, tro och inspiration.

Sommarcafé

Välkommen till vårt sommarcafé! Varje måndag till onsdag under sommarmånaderna slår vi upp dörrarna till vårt trivsamma utomhuscafé, en del av vår diakoniverksamhet. Här kan du njuta av en skön stund i solen tillsammans med både gamla och nya vänner. Allt är helt kostnadsfritt och alla är hjärtligt välkomna!

Utomhusyoga

Måndagar 1 juli–29 juli kl. 15.30–16.30 möts vi utanför Engelbrektskyrkans platåer (mittemot MR CAKE) för medicinsk yoga.

Kom med på promenad

Vi träffas vid café Harpaviljongen onsdagar 3 juli - 28 augusti kl. 13.00

Diakonala Caféer

Café Engelbrekt och Skaparcafé är våra sociala caféer som har öppet för alla.

Volontär

Tillsammans bygger vi kyrka! Är du intresserad av att engagera dig som volontär i Engelbrekts församling?

Samtal och stöd

Alla har vi behov av någon som lyssnar, som ger av sin tid, som ser och bekräftar mig som en människa värd att älskas.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Musik i Engelbrekt

Sommarorgel i Engelbrekt 2024

Från den 4 juli till den 29 augusti blir det högklassiga gästspel på Engelbrektsorgeln. Organisterna kommer från olika delar av Sverige såväl som från Danmark och Kanada.

Engelbrektskyrkan 4 augusti: Haydn Youth String Orchestra

Missa inte detta unika gästbesök från en världsberömd ungdomsorkester under ledning av Jan-Ype Nota bestående av 30 unga musiker handplockade från norra Nederländerna. Musik av Janáček, Herschel, Arenski och Dvořák. Fri entré!

Musikalen Godspell i Engelbrekt 3-4 oktober

Köp dina biljetter i god tid till höstens stora satsning i Engelbrektskyrkan! Kända artister och en fängslande föreställning borgar för en fantastisk kväll.

Engelbrekt Vocalis söker sångare till höstens produktioner!

Engelbrekt Vocalis är en nationellt och internationellt prisad ensemble som arbetar i projektform. Just nu söker vi arvoderade sångare till höstens uppsättningar av Mozarts Requiem och luciaföreställningen Från mörker till ljus.

Joakim Andersson ny organist i Engelbrekts församling

Nu höjs klassen, tonerna och taket ytterligare i våra musikkyrkor! Engelbrekts församling välkomnar Joakim Andersson som ny organist från och med den 15 augusti. En topprekrytering som vi är väldigt glada och stolta över.

Bli medlem i Svenska kyrkan. En av världens största medlemsorganisationer.

Bli medlem.

Här kan du komma i kontakt med Engelbrekts församling.

Öppettider

Klicka här för att se öppettiderna för expeditionen, Engelbrektskyrkan, Hjorthagskyrkan, Café DC och Columbariet.

Nyhetsbrev

Prenumerera på våra nyhetsbrev så får du aktuell information om allt som händer i Engelbrekts församling.

Prenumerera

Appar

Här kan du läsa om några av Svenska kyrkans appar. Kyrkguiden som hjälper dig hitta kyrkor och evenemang, Kyrkan – en interaktiv app för barn i förskoleåldern och utlandskyrkans app.

Gör ditt eget kalendarium

Vill du delta i en gudstjänst, besöka ett musik- eller kulturevenemang, en öppen förskola, ett språkcafé eller delta i en pilgrimsvandring? Här får du en samlad bild av allt som händer och kan skapa ditt eget kalendarium.

Skriv ett meddelande till Engelbrekts församling: