Nyhet / Publicerad 1 september 2024 / Ändrad 2 september 2024

Ärkebiskop Martin på SvD debatt: ”Låt inte Sveriges kyrkor förfalla”

Ärkebiskop Martin Modéus skriver på SvD debatt: "Urholkningen av den kyrko­antikvariska ersättningen har gått för långt – riksdagen måste i höst skjuta till pengar så vi kan stoppa ett begynnande förfall för landets kyrkor."

Ärkebiskopen skriver att Sveriges över 3 400 kyrkobyggnader är en angelägenhet för alla som bor i vårt land:
”Nätet av församlingskyrkor kan ses som en armering, en stärkande struktur i samhället. De utgör med sina omgivande kyrkogårdar vårt största samman­hängande kulturarv, men de är framför allt levande mötesplatser i vardag, glädje och sorg för människorna som bor där.”

Svenska kyrkan har uppmärksammat ansvariga politiker på behovet av ökat stöd. Sedan 2010 har den kyrkoantikvariska ersättningen legat still på samma nivå, 460 miljoner kronor per år. Ingen justering har gjorts, trots en inflation som på senare år har varit mycket hög.

Ärkebiskop Martin skriver vidare:
”Vi har i dessa möten presenterat ett förslag som innebär att den kyrko­antikvariska ersättningen höjs från dagens 460 miljoner till 700 miljoner per år, och att anslaget inflations­skyddas så att inte samma allvarliga läge uppstår igen i framtiden.”

Läs hela debattartikeln på SvD debatt: