Brev från ärkebiskopen till de judiska församlingarna efter händelserna i Malmö och Göteborg

Efter helgens attack mot synagogan i Göteborg och demonstrationen i Malmö där antisemitiska slagord ropades, har ärkebiskopen skrivit ett brev till Laila Takolander, verksamhetschef för judiska församlingen i Göteborg och till Aron Verstandig, ordförande i Judiska centralrådet.

Bästa Laila och Aron,

Med anledning av händelserna i Malmö och Göteborg vill jag uttrycka min medkänsla och sympati. Återigen har antisemitismen i Sverige kommit till ytan. Det är så självklart att detta hat är fullständigt oacceptabelt att det egentligen inte borde behöva sägas. Och ändå är det nödvändigt att vissa saker ideligen upprepas.

Jag vill försäkra er om Svenska kyrkans solidaritet i kampen mot i kampen mot antisemitism och våld i religionens namn. Jag tror att bland annat Sveriges Interreligiösa Råd har en viktig roll här. Även initiativ som det samarbete mellan judar och muslimer i Malmö som Judisk Krönika nyligen rapporterade om ser jag som viktiga.

När vi i kyrkor och hem just har tänt det andra adventsljuset så ber och hoppas vi att våra judiska systrar och bröder får fira Chanukka i fred och frid!

Med bästa hälsningar,

+Antje