Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Kesällä yksinäisyys korostuu

Kahdeksan prosenttia yli 16-vuotiaista Ruotsissa tuntee itsensä yksinäiseksi eikä heillä ole läheistä ystävää, jolle puhua. Heitä on yli 600 000. Monille kesäkuukaudet ovat vuoden raskaimpia. Silloin korostuu se, ettei ole kenenkään ajatuksissa tai suunnitelmissa.

Ikääntyvät ruotsinsuomalaiset etääntyvät sukulaisistaan, koska Suomen-matkoihin ei enää ole voimia eikä aina varaakaan, Eeva-Liisa Kettunen Palvelevan puhelimen koordinaattori kuvaa tilannetta.
- Palvelevan puhelimen puheluissa kaikuu ruotsinsuomalainen yksinäisyys, hän toteaa.

Yksinäisyyttä kaikenikäisissä

Yksinäisyys ei kuitenkaan aina kysy ikää, sukupuolta tai taustaa. Sen voi kohdata missä elämänvaiheessa tahansa. On nähty, että verkosta etsitään yksinäisten joulunviettoa jo elokuussa.
Eeva-Liisa Kettunen muistuttaa, että Ruotsin seurakunnissa on toimintaa myös kesäaikaan.
- Ei tarvitse odottaa jouluun. Konsertit, kesäkahvilat ja kirkot eri puolilla maata ovat avoinna. Pappien ja diakonien puheille pääsee aina ja näillä on vaitiolovelvollisuus.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.