Kyrkan gav framtidstro under utdragen lockdown

Anna Maria Eriksson, som bor i Rom, har haft mer kontakt med kyrkan sedan pandemins utbrott. – Jag tror det beror på att man vill känna hopp och glädje, få lite framtidstro och kanske få svar på sina frågor.

Strax innan påsk inleddes en ny lockdown i Rom, något som kommer att pröva italienarnas uthållighet ytterligare. I Italien bor också många svenskar. En av dem är biologen Anna Maria Eriksson, som har bott i Italien i 30 år.

När restriktionerna sattes in i mars 2020 och Italien var under total lockdown i tre månader lämnade hon nästan inte hemmet alls.

– Det var endast tillåtet att gå ut för att uträtta absolut nödvändiga ärenden. Då blev Svenska kyrkan i Roms digitala gudstjänster en ljusglimt i tillvaron.

Anna Maria upplever att det är flera som sökt sig till kyrkan i sviterna av Covid-19.

– Jag tror det beror på att man vill känna hopp och glädje, få lite framtidstro och kanske få svar på sina frågor. När det är svårt psykologiskt behöver folk den kontakten. Sedan pandemin började har jag gått mer i kyrkan, dels för att gudstjänsterna flyttat till en lokal som ligger närmare mitt hem, men också för att det blir ett sätt att komma ut och prata med folk. Restauranger, konserthallar och biografer är stängda på kvällarna och vi kan inte heller bjuda hem folk, säger hon.

Läs hela intervjun med Anna Maria