Trädstockar på marken i en skog.
Foto: Kaisa Syrjänen Schaal

Ny rapport hur kyrkans skog påverkas av EU:s klimatlagstiftning

Svenska kyrkans skogsutredning har gett Magnus Nilsson, miljökonsult och klimatpolitisk analytiker, i uppdrag att analysera hur kyrkans skog påverkas av EU:s nya klimatlagstiftning. Tydligt är att EU:s reglering i högsta grad blir viktigt för kyrkan att fortsätta följa.

Under 2023 har EU:s klimatlagstiftning förändrats och skärpts betydligt. En av de förändringar som påverkar Svenska kyrkan skogar mest är den så kallade LULUCF-förordningen, med krav på medlemsstaterna att säkra att de naturliga kollagren i landskapet och träprodukter växer.

Med den nya LULUF-förordningen ändras de ekonomiska förutsättningarna för skogsbruket. Skogarnas kollager kommer att få ett ekonomiskt värde som markägarna rimligen bör kunna dra nytta av, menar Nilsson i rapporten.

I underlagsrapporten behandlar Magnus Nilsson även EU-initiativ som förnybartdirektivet, avskogningsförordningen, naturrestaureringsförordningen och ett antal EU-strategier med koppling till skogsbruk.

Skogsutredningen ska enligt direktiven följa EU:s arbete i skog- och markfrågor. Underlagsrapporten utgör därför ett av underlagen inför Skogsutredningens kommande betänkande i september 2024.

Här kan du läsa underlagsrapporten i sin helhet

Fakta nya EU-lagstiftningen

Ur rapporten:

” Under 2023 har EU:s klimatlagstiftning förändrats och skärpts betydligt. Mest betydelsefullt för svenskt skogsbruk, och därmed för förvaltningen av Svenska kyrkans skogar, är sannolikt den skärpta LULUCF-förordningen, med krav på medlemsstaterna att säkra att de naturliga kollagren i landskapet och träprodukter växer.

För att uppfylla kraven måste staten sannolikt införa nya regler och incitament. Några centrala syften för statliga insatser:

• Förråden av levande och död ved i landskapet måste öka.

• Skogliga våtmarker som påverkats av utdikning måste återvätas.

• Virkesanvändningen måste i ökad utsträckning styras till ändamål som skapar långsiktiga kollager (byggnation, möbler etc.), andelen som mer eller mindre direkt går till förbränning måste minska.