Jord format till kors och blommor på en vit kista.
Foto: Alex&Martin

Pyhäinpäivänä - Elämä on  kuolemista

Nyhet Publicerad

Elämä on kuolemista, lauloi Juice Leskinen laulussaan ”Syksyn sävel” 1970-luvulla. Pyhäinpäivänä ollaan tämän tosiasian äärellä, sytytetään kynttilöitä ja muistellaan poisnukkuneita rakkaita. Vaan mistä ilmestyivät irvistelevät kurpitsat Pohjolan pimeyteen?

Hyvää elämää voi oppia, kun elää lähellä kuolemaa. Auli Vähäkangas, pastoraaliteologian professori Helsingin yliopistosta, tukee ajatusta.

Kuolema on poissa elämästä

– Kun mietitään aikaa, jolloin Juice noin lauloi, ehkä kuolemaa pidettiin normaalimpana asiana kuin nykyään. Tänä päivänä aika moni työntää kuoleman pois mielestään, eikä allekirjoittaisi sitä, että elämä on kuolemista.

Pyhäinpäivän vietto on surua ja kuolemaa tutkineen Vähäkankaan mukaan niille ihmisille tärkeä, jotka muistelevat lähiaikoina kuolleita läheisiään. Pyhäinpäivän aikoihin kuolema näkyy otsikoissa, mutta ei muina vuodenaikoina ollenkaan.

Pyhäinpäivä hyvä tilaisuus

Korona­aika toi kuolemasta puhumisen vähän lähemmäksi ja siitä puhuttiin enemmän, mutta sitten se taas hiipui.

– Pyhäinpäivä auttaa osaa ihmisiä käsittelemään asiaa, ja pyhäinpäivään liittyvät rituaalit ovat monelle tärkeitä, Auli Vähäkangas toteaa.

Niin Ruotsissa kuin Suomessakin pyhäinpäivänä käydään sytyttämässä kynttilöitä haudoilla ja hiljennytään hetki. Se on yleinen tapa, vaikka sukuhaudat ovat usein kaukana. Muualle haudattujen muistolehdot ja uurnalehdot ovat yleistyneet.

Ne tarjoavat mahdollisuuden käydä lähimmällä kirkkomaalla muistelemassa poisnukkuneita.

Silmälasipäinen nainen katsoo kameraaan ja hymyilee.
Auli Vähäkangas, pastoraaliteologian professori, Helsingin yliopisto. Foto: Kaj Aalto

Haudoilla käynti pyhäinpäivänä on melko uusi perinne, joka yleistyi Suomessa vasta toisen maailmansodan jälkeen. Suomessa käydään haudoilla myös itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta.

Pyhimysten nimet kalenterissa

Kalentereissa pyhimysten nimet ovat yhä kanssamme. Ne perustavat pitkälti pyhimyskalenterien varaan. Tavalliset nimet kuten Pietari, Peter, Pekka, Perttu, Birgitta, Pirkko, Anna, Maria ja Mirja tulevat pyhimysten nimistä.

– Tämä aspekti on unohduksissa, Auli Vähäkangas sanoo ja toteaa harvan mieltävän nimipäiviä pyhimyskalentereiden kautta.

Ars moriendi, kuolemisen taito

Kuoleman läheisyyttä ei ole vaikea yhdistää syksyn synkkyyteen. Valoa on sytytettävä hämärään, jotta pimeys erottuisi. Pyhäinpäivänä on hyvä tilaisuus oppia jotain hyvästä elämästä.

Kuolemisen taito, Ars moriendi, lienee myös elämäntaitoa?

– Se on sitä myös, koska aina kun puhutaan kuolemasta, puhutaan myös elämästä ja hyvästä elämästä. Muisteleeko kuoleva ihminen tekemättä jättämiään vai niitä onnellisia asioita, mitä hän on elämänsä aikana tehnyt?

Hyvää elämää voi siis oppia, jos uskaltaa elää lähellä kuolemaa?

– Näin on. Pyhäinpäivänä voi pysähtyä miettimään itseään ja suhdettaan kuolemaan ja muutenkin elämän arvoihin.

Mitä sinun pyhäinpäivän viettoosi kuuluu?

– Perinteisiä asioita kuten vanhempieni haudalla käynti. Pyhäinpäivääni ei kuitenkaan liity sellaisia perinteitä kuten omalla äidilläni, joka teki tiettyjä ruokia ja teki asioita tietyn tradition mukaan. Ne ovat jääneet pois.

– Pyrin käymään hautausmaalla ja viemään kynttilän. Näen myös, että perhekuntana haudalle tuleminen on monille muillekin tärkeätä, Auli Vähäkangas kertoo.

Kaj Aalto

Halloween

Halloweenia vietetään samalla viikolla kuin pyhäinpäivää. Se tulee anglosaksisissa maissa vietettävästä All Hallows Eve eli pyhäinpäivän aatto.

Sen juuret ovat kelttien uudenvuoden juhlassa samhaissa, jolloin kuolleittein uskottiin liikkuvan elävien joukossa. Suomessa vietettiin jo muinoin syksyistä sadonkorjuujuhlaa kekriä.

Varsinkin 10–30 -vuotiaille halloween on tärkeä juhla kurpitsalyhtyineen, karkkeineen ja kepposineen. Kauppiaat ovat ottaneet naamiaisrekvisiitan ja kurpitsat tehokkaaseen käyttöön, mikä on hämärtänyt pyhäinpäivän merkitystä.

Arkipyhä monissa maissa

Pyhäinpäivässä yhdistyy kaksi alkujaan erillistä juhlaa:

• kaikkien pyhien päivä (1.11.) ja
  • kaikkien uskovien vainajien muistopäivä (2.11.).
  • Suomessa pyhäinpäivää on vietetty vuodesta 1955 lähtien 31.10. ja 6.11. välisenä lauantaina. Ruotsissa näin tehtiin jo aikaisemmin, mutta monissa Euroopan maissa sitä vietetään yhä marraskuun ensimmäisenä päivänä, sattuipa se mille viikonpäivälle tahansa. Se on vapaapäivä esimerkiksi Saksassa ja Italiassa.

Ruotsissa pyhäinpäivä on nimensä mukaan Pyhäinpäivä (Alla helgons dag). Sen kirkollisena aiheena on Ruotsin kirkon evankeliumikirjan mukaan pyhät. Pyhäinpäivää seuraava päivä on vainajien muistopäivä. Sen aiheena on iäisyystoivo.

Jumalan uskollisuus

Suomen evankelis­luterilaisessa kirkossa pyhien muistaminen palauttaa mieliin Jumalan uskollisuuden ja armollisuuden ihmistä kohtaan. Se vahvistaa yhteyttä ja korostaa sitä, että uskova liittyy sukupolvien ketjuun. Kristukseen uskovana myös hän on pyhä. Kirkoissa muistellaan ihmisen kuolevaisuutta.