Till innehållet Till undermeny
Tio barn och en ledare leker med en stor färggrann "fallskärm". De hjälps åt att kasta upp den i luften.De är utomhus på en gräsmatta.

Välkommen till Svenska kyrkan i Sollefteå

Här samverkar församlingarna Boteå, Ed, Graninge, Helgum, Junsele, Långsele, Multrå-Sånga, Ramsele-Edsele, Resele, Sollefteå, Ådals-Liden och Överlännäs i glädje, sorg, vardag och fest. Du är en viktig del av allt detta

Kontaktuppgifter till expeditioner och till övrig personal hittar du här.

Lediga tjänster

Vill du förmedla Guds kraft i en kraftfull bygd? Sollefteå är en vidsträckt kommun strax norr om mitten av vårt avlånga land. Här avlöser skogar, älvdalar och jordbruksbygd varandra. I dessa landskap vandrar älgar, hoppar laxar, spelas världsmusik, åks skidor och levs såväl helt vanliga som ovanliga liv...

Verksamhet i församlingarna

Vill du prata om Gud med andra? Ta en promenad och umgås? Sjunga i kör? Är du nybliven förälder som vill träffa andra föräldrar eller vill ditt barn träffa kompisar och göra roliga saker?

Så här säger kyrkorådets ordförande om lokalförsörjningsplanen

Den lokalförsörjningsplan som kyrkofullmäktige fastställde i november är ett viktigt verktyg i det pågående budgetarbetet men inga beslut är tagna ännu.

Ställ upp i kyrkovalet

Bilda en ny nomineringsgrupp och/eller kandidera i kyrkovalet 2025.

Det senaste

Möss och musiker i kyrkan

Det är inte bara "söndag klockan 11" som det händer något i kyrkorna. Församlingarna bedriver också en omfattande pedagogisk verksamhet riktad till skolan. Här kan du läsa lite mer om den.

Soppa och hemberedskap i Överlännäs och Resele

Hur förberedd är du om elen försvinner och vattnet slutar rinna från kranen där hemma? Att ha hemberedskap innebär att vara förberedd innan kriser sker. Mer om detta kan du lära dig den 10 oktober i såväl Överlännäs som Resele församlingshem.

Orre testamente tas emot i Graninge

Svenska kyrkan har berikats med en ny bibelöversättning: Orre testamente. Den sydsamiska översättningen av nya testamentet är ett 40-årigt pionjärarbete. Det firades stort i Östersund i slutet av augusti och nu är det dags för oss i Sollefteå att ta emot och använda oss av översättningen. Välkommen till Graninge kyrka den 20 oktober 16.00.

30 år sedan M/S Estonia förliste

I år är det 30 år sedan fartyget M/S Estonia sjönk på öppet hav mellan finska Utö och estniska Dagö. Totalt 989 personer fanns ombord, endast 137 överlevde. Minst fem av de omkomna var hemmahörande i, eller hade anknytning till, Sollefteå.

Kom och fyll vardagsrummet!

En mötesplats för vuxna men utan åldersgräns i egentlig mening. Varken uppåt eller nedåt. Vill du ta med dig ditt/dina barn är det fullt tillåtet. Öppet en torsdagskväll i månaden, till och med december. Välkommen att landa i soffan i Sollefteå församlingsgård.

Hon är här nu, på riktigt

Linda Åleberg, nybakad präst, har nu tillträtt tjänsten som komminister med särskilt ansvar för Ådals-Lidens och Junsele församlingar. Här kan du läsa en kort intervju med henne.

Mer om församlingarnas verksamhet

Barn & familj

I Sollefteås tolv församlingar finns en mängd aktiviteter för alla åldrar. Trygga mötesplatser för familjen, barnen eller alla tillsammans. Här hittar ni mer information om vår verksamhet.

Gudstjänster | Andakter

Gudstjänster kan firas stort och pampigt eller som en sunds lugn och ro. Ibland kan du behöva det ena ibland det andra. Prova dig fram! Välkommen är du alltid.

Någon att prata med

Ibland blir det inte som man tänkt sig. Alla möter vi på svårigheter som vi behöver hjälp med att reda ut. Ett sätt kan vara att förutsättningslöst samtala med någon.

Mötas över en bit mat

I flera av våra församlingar finns möjligheten att få träffas under lättsamma former och samtidigt få något i magen. Mat och sällskap kan förgylla vilken dag som helst. Soppa, gröt, kaffe, sallad, kaka. Vad som serveras är kanske inte det viktigaste.

Församlingar i Sollefteå

I Sollefteå pastorat, Svenska kyrkan Sollefteå, samverkar inte mindre än tolv församlingar. Här kan du läsa lite mer om varje enskild församling.

Kyrkor & lokaler

Välkommen till allas våra kyrkor! I Sollefteå pastorats tolv församlingar finns det fler än 20 kyrkobyggnader och kapell. I anslutning till dessa finns ofta även ett församlingshem.

Om Sollefteå pastorat

Sollefteå pastorat, eller Svenska kyrkan Sollefteå som vi omnämns, består av tolv församlingar i samverkan. Dessa församlingar ligger alla inom Sollefteå kommuns geografiska gräns. Pastoratet bildades 1 januari 2021.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Act Svenska kyrkan

Alla människor har rätt till ett värdigt liv. Därför kämpar Act Svenska kyrkan mot fattigdom, förtryck och orättvisor. Tillsammans med tusentals engagerade, lokala kyrkor och gräsrotsrörelser för vi en kamp för liv.