Svenska kyrkan är välkänd. De flesta känner till att kyrkan erbjuder gudstjänster, kyrkliga handlingar och musikverksamhet.
Men färre vet att Svenska kyrkan arbetar socialt, ger stöd vid sorg och finns för människor i kris och utsatthet. Därför är det viktigt att kommunicera vad Svenska kyrkan är och gör och det ska vara lätt att identifiera kyrkan som avsändare i kommunikationen.
När vi är konsekventa i den visuella kommunikationen – i alla kanaler – skapar
vi förutsättningar för människor att känna igen Svenska kyrkan. Det hjälper
oss att uppfylla målet och visionen för kommunikationsarbetet.
Målet är att visa på samhällsnyttan och att kyrkan kan vara relevant i människors liv. Visionen är att vara en kyrka som människor har en positiv relation till och känner glädje över att tillhöra.
Den här manualen är en vägledning i hur vi använder vår gemensamma grafiska profil, med dess formspråk för en effektiv gemensam kommunikation. Du som använder Svenska kyrkans logotyp förbinder dig att också använda den grafiska profilen. .Läs mer om bakgrund, vision och målbilder på det gemensamma intranätet Kornet.
Profilkoncept
Sprida hopp
Hoppet är en grundpelare i kristen tro. Det gestaltas ofta i form av ljus
– ljuset som segrar över mörkret – ett budskap vi vill förmedla till var och
en som söker sig till Svenska kyrkan.
I den grafiska profilen speglas hoppet i de grafiska formerna, som är inspirerade av kyrkfönstrens färgstarka ljusspel.