Grafisk profil för Svenska kyrkan

Den här manualen är en vägledning i hur vi använder vårt formspråk för en effektiv gemensam kommunikation. Här får du veta allt du behöver om hur vår grafiska profil ser ut och ska användas.

Svenska kyrkan är välkänd. De flesta känner till att kyrkan erbjuder gudstjänster, kyrkliga handlingar och musikverksamhet.

Men färre vet att Svenska kyrkan arbetar socialt, ger stöd vid sorg och finns för människor i kris och utsatthet. Därför är det viktigt att kommunicera vad Svenska kyrkan är och gör och det ska vara lätt att identifiera kyrkan som avsändare i kommunikationen.

När vi är konsekventa i den visuella kommunikationen – i alla kanaler – skapar
vi förutsättningar för människor att känna igen Svenska kyrkan. Det hjälper
oss att uppfylla målet och visionen för kommunikationsarbetet.

Målet är att visa på samhällsnyttan och att kyrkan kan vara relevant i människors liv. Visionen är att vara en kyrka som människor har en positiv relation till och känner glädje över att tillhöra.

Den här manualen är en vägledning i hur vi använder vår gemensamma grafiska profil, med dess formspråk för en effektiv gemensam kommunikation. Du som använder Svenska kyrkans logotyp förbinder dig att också använda den grafiska profilen. .Läs mer om bakgrund, vision och målbilder på det gemensamma intranätet Kornet.

Profilkoncept

Sprida hopp

Hoppet är en grundpelare i kristen tro. Det gestaltas ofta i form av ljus
– ljuset som segrar över mörkret – ett budskap vi vill förmedla till var och
en som söker sig till Svenska kyrkan.

I den grafiska profilen speglas hoppet i de grafiska formerna, som är inspirerade av kyrkfönstrens färgstarka ljusspel.

1. Avsändare och namn

Det här kapitlet beskriver hur vi visar att Svenska kyrkan är avsändare.

2. Logotyp

Logotypen är den viktigaste delen i avsändaren och den känns igen av många.

3. Färgpalett

Våra färger skapar tillsammans en varm och dynamisk färgpalett. Färgerna kan viktas efter behov och kontext. Tillsammans hjälper de människor att känna igen Svenska kyrkan som avsändare.

4. Typografi

Typografin är vår röst. Våra typsnitt ska vara tydliga och tillgängliga i alla kanaler och för alla mottagare. Vi kombinerar två typsnitt för att ge budskapen karaktär. Det ena typsnittet ger en känsla av samtid och det andra av tradition.

5. Layoutsystem

Vårt layoutsystem är inspirerat av skölden och kyrkfönstret. Utifrån dem har vi skapat enkla moduler, som används i ett flexibelt system. De kan fyllas med text, bild, färg och illustration.

En färgglad abstrakt illustration av en kvinnlig präst som döper ett barn. Blommor och ett tänt ljus i bakgrunden.

6. Illustrationer

Våra illustrationer är inspirerade av kyrkfönstrets färgstarka ljusspel. De speglar våra verksamhetsområden och ger värme och igenkänning exempelvis på affischer, i broschyrer och på webbplatser

7. Ikoner

Vårt ikonbibliotek ska förstärka funktioner och budskap i specifika applikationer till exempel på vår webbplats.

Bilden är ett collage med bilder tagna utifrån riktlinjer i den grafiska profilen. Bilderna visar människor med närvaro och ljus.

8. Fotografi

Våra bilder beskriver Svenska kyrkan på ett autentiskt och varmt sätt. De skildrar äkta miljöer, människor och aktiviteter – tillsammans med det ständigt närvarande ljuset. De symboliserar Svenska kyrkan, vår tro, våra värderingar och vår verksamhet.

10. Rörlig grafik

Rörlig grafik spelar en viktig roll för hur Svenska kyrkan upplevs i digitala kanaler. Genom rörelse kan vi förstärka det hoppfulla konceptet och förmedla en positiv känsla i varje interaktion.

11. Snabbguide

Denna guide visar hur du kan använda olika komponenter för att skapa en applikation.

12. Sociala medier

I sociala medier har vi en nära och direkt kontakt med våra medmänniskor. Vi befinner oss i ett sammanhang där vi kan vara både personliga och snabba i vår kommunikation. I sociala medier skapar vi innehåll med få grafiska element.

13. Powerpoint

Här finner du riktlinjer och inspiration för att använda Svenska kyrkans PowerPoint-mall.

14. Skyltning

Skyltmaterial ska tas fram på ett enhetligt sätt som följer ett system.

15. Profilmaterial

Se riktlinjer för hur den grafiska profilen kan användas på olika typer av profilmaterial.

16. Kommunikation

I kampanjer och kommunikation ska vi alltid skapa innehåll som följer Svenska kyrkans grafiska profil. Våra grafiska element går att variera på många sätt.

17. Information

I broschyrer, affischer och informationsblad berättar vi om vad kyrkan är och bjuder in till. Med hjälp av våra grafiska element kan vi strukturera information på ett sammanhållet, men samtidigt flexibelt sätt. På denna sida får du inspiration till egna designlösningar, när du tar fram nytt material.

Act Svenska kyrkan

Här hittar du de mest grundläggande riktlinjerna för Act Svenska kyrkans grafiska profil.