Åsa Maria Kraft - Randfenomen

”Randfenomen” är en diktsamling som handlar om helgon, tidsresor och pronomen. Inspirationen har varit bilder ur medeltida bestiarier sammankopplade med bland annat honungsbiets minskande antal i vår tid. Åsa Maria Krafts kombination av aktualitet och konstnärlig uppfinnings-rikedom ger läsaren nya öppningar till världen.

Fyra frågor till Åsa Maria Kraft, en av Svenska kyrkans kulturstipendiater 2014:

Vad handlar "Randfenomen" om?

Det handlar om hur något som kan verka marginellt blir det mest centrala. Just nu kanske bidöden till exempel uppfattas som något marginellt, men om det går för långt blir det avgörande för klimatförändringarnas konsekvenser.

Diktsamlingen rör sig via helgon i tre olika tider, den första på 11-14-talet, den andra under 200-talet och den tredje på 2020-talet. Det gemensamma i alla delarna är att jag använt mig av bilder ur bestiarier (medeltida verk som i ord och bild skildrar olika djur).

Hur skriver man poesi om klimatförändringarna?

Det finns inga begränsningar, varje poet kan göra det på sitt sätt. Den största utmaningen är att det blir mer än en katastrofskildring. Den vanliga känslan vi bär med oss är att allt kommer att gå åt skogen om vi inte gör något nu. Den bilden är sann, men genom poesi tror jag man kan nå folk på ett annat plan. Min förhoppning är att en bild eller dikt stannar längre i medvetandet och tränger djupare in.

Vilken koppling har medeltida helgon till honungsbiets minskande antal i vår tid?

Det är jag själv som hittat på den kopplingen och använt den litterärt genom att knyta ihop spåren. Mycket av det historiska material jag använt är bortglömt idag, vilket är synd eftersom det är otroligt rikt och fantasifullt. Det finns en poesi bara i hur man trodde att bin föddes ur oxarnas kroppar eller att bromsar föddes i hästar. När det uttrycks på det sättet i text och bild blir det poesi i sig. I den tredje delen råkar en person se ett bi dö, vilket utlöser helgonstatus hos personen.

Vad motiverar dig till att skriva om det här ämnet?

Klimatförändringarna är vår tids ödesfråga. Det känns som om det nästan är för sent att vända tillbaka, vissa vetenskapsmän pratar om att vi befinner oss vid en avgörande punkt. Frågan är viktig för mig personligen och jag kände att jag var tvungen att skriva om det här.

Om Åsa Maria Kraft

Åsa Maria Kraft är verksam som poet och undervisar vid Lunds universitet. Kraft på debuterade 1997 och har utgett åtta diktsamlingar. Hon har erhållit många litterära utmärkelser och stipendier för sin egensinniga och konstnärligt uppfinningsrika poesi, ex Sveriges Radios lyrikpris för "Bevis" år 2006.

Stipendiemotivering

Åsa Maria Kraft är en poet som rör sig i diverse gränsland, alltid med ett uppmärksamt öga på samtiden. Klimatförändringen, Irakkriget och Öresundsbron har varit föremål för hennes säregna poesi. Hennes pågående projekt "Randfenomen" är en diktsamling som handlar om helgon, tidsresor och pronomen. Inspirationen har varit bilder ur medeltida bestiarier sammankopplade med bl.a. honungsbiets minskande antal i vår tid. Åsa Maria Krafts kombination av aktualitet och konstnärlig uppfinningsrikedom ger läsaren nya öppningar till världen.

Läs mer om Svenska kyrkans kulturstipendium