Ett kors i motljus.
Foto: Albin Hillert/Ikon

Sakramentti on pyhä toimitus

Elämässä on mieleenpainuvia hetkiä. Niitä voi kokea myös kirkossa: kastetilaisuudessa tai ehtoollisen jaossa. Sakramentti on enemmän kuin muisto. Se on todellisuutta.

Tutuille asioille uusi tulkinta

Raamatun tekstejä luetaan rukouksina. Nykyhetki yhdistyy siihen, mitä Jeesus kerran sanoi. Se mitä kasteessa ja ehtoollisessa koemme, tapahtuu Jeesuksen tahdon mukaan.

Vesi, viini ja leipä ovat usein läsnä, kun me ihmiset kokoonnumme yhteen. Mutta sakramenteissa nämä tutut asiat saavat oman erityisen tulkinnan.

Jeesuksen asettamat kaste ja ehtoollinen

Kaste ja ehtoollinen ovat pyhiä toimituksia, sakramentteja. Martti Luther erotti ne muista pyhistä toimituksista, koska kaste ja ehtoollinen juontavat juurensa siihen, mitä Jeesus sanoi. Ne ovat Jeesuksen asettamia.

Nämä pyhät toimitukset koostuvat jostakin konkreettisesta – vesi, leipä, viini - joka on sidottu Jeesuksen antamaan lupaukseen. Sakramenttien viesti meille on: voimme luottaa Jumalan rakkauteen riippumatta siitä, mitä tapahtuu. Jumala ei hylkää meitä.

Kirkkomme sakramentit

En prydnadsängel står bredvid ett dopljus.

Pyhä kaste

Kaste on pyhä toimitus, sakramentti. Kasteen tekee erityiseksi se, että Jeesus asetti sen ja pyysi meitä kastamaan.

Nattvardskärl i silver.

Ehtoollinen – pyhä ateria

Kun otamme vastaan leivän ja viinin, tulemme osallisiksi Kristuksen ruumiiseen ja vereen. Näin lähelle Jumala tulee meitä. Ehtoollinen on pyhä toimitus - toivon ja oikeudenmukaisuuden merkki.