Religionsdialog och interreligiös samverkan i Svenska kyrkans församlingar 2016

Rapporten "Religionsdialog och interreligiös samverkan i Svenska kyrkans församlingar 2016" är en redovisning och analys av svaren från en enkätundersökning om religionsdialog och interreligiös samverkan.

Ladda ned "Religionsdialog och interreligiös samverkan i Svenska kyrkans församlingar 2016" av Magdalena Nordin (pdf 20 sidor).

I hur hög grad är Svenska kyrkans församlingar engagerade i religionsdialog och interreligiös samverkan? Hur viktiga tror de att frågorna blir i framtiden? Den här rapporten, av Magdalena Nordin, redovisar enkätsvar på dessa frågor.

Frågorna ställdes i undersökningen Kyrkbussen 2016. Rapporten beskriver också vad religionsdialog och interreligiös samverkan kan handla om, både i teorin och i praktiken.

Studien har gjorts på uppdrag av kyrkomötet 2014, som beslutade om en kartläggning av Svenska kyrkans interreligiösa och interkulturella sammanhang. Del ett, en kvalitativ översikt med exempel, "Svenska kyrkans interreligiösa sammanhang" publicerades hösten 2016. Den nu beskrivna rapporten är en komplettering.

Rapport Svenska kyrkans interreligiösa sammanhang

Rapporten ”Svenska kyrkans interreligiösa sammanhang”, av Peter Lööv Roos, visar exempel på och lärdomar från Svenska kyrkans arbete över religionsgränser. Den vill vara ett stöd för församlingar och stift att utveckla mötet mellan religioner. Läs mer och ladda ned rapporten.