Några unga kvinnor sitter och fikar utomhus.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Du behövs

Svenska kyrkan behöver dig, precis som du är. Du behövs när församlingen möts till gudstjänst och gemenskap. Du kan hjälpa till som volontär i din församling eller åka på utbyte i ett annat land. Du kan också ge en gåva. Och du – välkommen som medlem i Svenska kyrkan om du inte redan är det.

Händer som knådar deg på ett bakbord.

Hjälp till i din församling

Det finns mycket du kan göra i din församling. Delta i en besöksgrupp, jobba som volontär, bli ung ledare i en konfirmandgrupp eller sjunga i kören är bara några exempel.

Bilden föreställer två medelålders kvinnor som samtalar.

Ideellt engagemang migration

Kyrkans uppdrag bärs upp av alla medlemmar tillsammans. En betydande del av församlingens verksamhet med asylsökande och nyanlända utförs av volontärer. Behoven är många och du är viktig i det arbetet.

Tips för att vara en medmänniska

Att hitta rätt ord och möta en vän som oroar sig eller upplever sorg kan kännas svårt. Vad ska man säga? Hur ska man göra?

Mentormamman Lumalungelo Shongwe och dagmamman Jabu Nxumalo dansar med barn på landsbygden i Eswatini.

Ge en gåva

Ge en annan människa nya möjligheter i livet eller stöd i rätt tid. Ditt bidrag gör skillnad i vårt arbete för rättvisa, utveckling och stöd i katastrofer. Tack för din gåva!

Testamentera till Svenska kyrkan

Du kan göra skillnad för kyrkans olika verksamheter genom att skriva in Svenska kyrkan i ditt testamente. Den här sidan berättar om hur det går till och vad som är viktigt att tänka på.

Engagera dig i en utlandsförsamling

Många som bor utomlands berättar om hur skönt det är att ha ett sammanhang där man kan prata svenska. Som volontär eller förtroendevald gör du en viktig insats och ingår i en meningsfull gemenskap.

Ryggar på tre personer på en scen. I publiken ser vi flera hundra åskådare.

Engagera dig internationellt

Vill du göra något handfast i kampen för en mer rättvis värld? Här kan du delta i påverkanskampanjer, åka på utbyte, bli ombud, bli Ageravolontär eller engagera dig på något annat sätt i din egen församling.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

En kvinnlig präst står utomhus med en kaffemugg i handen och samtalar leende med någon.

Lediga jobb i Svenska kyrkan

På den här sidan hittar du en del av alla lediga jobb i Svenska kyrkan. En del församlingar, pastorat och stift publicerar lediga jobb på sina egna webbsidor.

En gåva för världen

Som månadsgivare tar du ställning för alla människors rätt till ett värdigt liv.

Bli månadsgivare