Någon med en samisk klänning och samiska skor står vid en eldstad med liten brasa och en hink med sommarblommor.
Foto: Kristiina Ruuti /Ikon

Samiska kyrkodagar

Samiska kyrkodagar arrangeras vart fjärde år. År 2025 arrangeras de i Alta, Norge, den 27-29 juni.

Samiska kyrkodagar 2025, den 27–29 juni

Kommande samiska kyrkodagar i Alta, Norge, är under planering. Vik dagarna i kalendern och läs mer på norska kyrkans hemsida.

Alta ligger i Finnmark i Norge, mellan Altafjorden och fjällvidderna. Det är den folkrikaste kommunen i Finnmark fylke och även fylkets utbildningscentrum. Hällristningarna vid Altafjorden är Nordeuropas största hällristningsområde och återfinns sedan 1985 på Unescos världsarvslista.

Nordlyskatedralen (Norrskenskatedralen på svenska) i Alta centrum invigdes 2013.

Kyrkan är klädd i titan och har ett 47 meter högt spiraltorn. Byggnaden är ritad av arkitekt Kolbjørn Jensen från byrån Link Arkitektur. Dekorationen av kyrkorummet och de liturgiska möblerna har designats av den danske konstnären Peter Brandes.

Namnet Nordlyskatedralen kommer av att staden Alta kallar sig Nordlysbyen (det vill säga "Norrskensstaden").

Samiska kyrkodagar i Enare 2022

De samiska kyrkodagarna hölls i Enare i Finland den 5-7 augusti 2022. Temat för dagarna var Helig Eld – Heligt Folk, Bassi Dolla - Bassi Álbmot, Pyhä Tuli – Pyhä Kansa. Kyrkodagarna arrangerades av Finlands samearbetets delegation, samiska kyrkoråden i Norge och Sverige, Uleåborgs stift, Enare församling och Lapplands ortodoxa församling. Barents kyrkoråd stöder ryska samernas deltagande i kyrkodagarna.

Samiska kyrkodagar 2017 i Arvidsjaur

Samiska kyrkodagar avslutade i Árviesjávrrie/Arvidsjaur

Den 16–18 juni 20217 besöktes Árviesjávrrie/Arvidsjaur av uppemot 500 deltagare på de samiska kyrkodagarna. – Svenska kyrkan kan leda och vara ett exempel i storsamhället, sa artisten Sofia Jannok på de samiska kyrkodagarnas avslutande seminarium om rätten till vatten.