Till innehållet Till undermeny

Utforska diakoni

Ta del av kunskap om diakoni – forskning, statistik och metoder. Välkommen att utforska diakoni!

En webbplats för dig som tror på diakonins kraft

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen. Det är ett av Svenska kyrkans grunduppdrag.

Varje år utförs tusentals diakonala insatser inom Svenska kyrkan. Det kan handla om samtalsgrupper för våldsutsatta, hjälp till familjer i kris, språkträning eller läxhjälp.

Denna webbplats samlar material för dig som vill veta mer om församlingsdiakoni. Du kanske är diakon, kyrkoherde eller har ansvar för församlingens arbete som förtroendevald. Du kan finnas inom akademin som student eller forskare, eller arbeta i samverkan med Svenska kyrkan, exempelvis i en kommun eller i en civilsamhällesorganisation.

Välkommen att ställa frågor till redaktionen

Har du frågor om denna webbplats eller vill bidra med innehåll? Kontakta redaktionen på kyrkokansliet.utforskadiakoni@svenskakyrkan.se.

Mer om syftet för webbplatsen Utforska diakoni.

Forskartimme – Digitaliseringens konsekvenser för diakonin, 2 oktober 2024

Välkommen på ett digitalt lunchseminarium med fokus på pågående forskning inom diakonins område. Lina Sohlén, diakon och doktorand vid Umeå universitet berättar om sitt projekt: "Omsorg och socialt arbete i en digital tid: Digitaliseringen av samhället och dess konsekvenser för Svenska kyrkans diakoni".