Anders Facks, studentpräst i Linköping, och Frida Carlsson, församlingspedagog i Berga församling håller seminarium.

Suicidprevention och ungas psykiska ohälsa - kyrkan behövs!

Ett mycket uppskattat seminarium var det som hölls av Anders Facks, studentpräst i Linköping, och Frida Carlsson, församlingspedagog i Berga församling och som handlade om psykisk ohälsa bland unga.

- Enligt WHO är psykisk hälsa att uppleva sin tillvaro som meningsfull, att kunna använda sina resurser, vara delaktig i samhället och kunna hantera livets vanliga utmaningar. Psykiska besvär drabbas vi alla av i livet när det blir tungt och svårt och vi inte känner oss förmögna att ta hand om situationen på ett sätt som gör att vi har möjlighet att komma vidare, sade Frida Carlsson.

- När vi pratar om unga och psykisk ohälsa kan det bli så att man ibland fastnar i vad som är psykisk ohälsa och vad som "hör till livet och är svårt att hantera". Det är viktigt att vi inte vrider på perspektivet så att vi lägger ansvaret på ungdomen. Om den hamnar i en livssituation den inte har verktyg att hantera, även om det är en situation som de flesta drabbas av - så är det kanske ännu mer de vuxnas ansvar att fundera på varför ungdomar inte fått de verktyg de behöver för att klara av det.

Anders Facks berörde den förändring och det fokus på det psykiska måendet som kommit under de senaste decennierna:

- Förr i tiden krävdes en stark kropp för att klara livet. Idag får man ofta höra att vi behöver en stark hjärna. Kroppen utsätts inte för så stora påfrestningar i de flesta jobb.

Frida gick in på de ”friskfaktorer” som kan skydda från psykisk ohälsa. Viktigast av allt är positiv självkänsla. Det är också viktigt att kunna uttrycka sig och formulera sig. Hälsosam livsstil, god sömn, att äta gott och hälsosamt - att få frisk luft, att röra på sig.

Vad kan då suicidprevention i kyrkan innebära? Föreläsarna underströk att allt som görs i kyrkan kan vara suicidpreventivt och psykiskt stärkande. Där finns friskfaktorer som t ex:

• Möjlighet till sammanhang
  • Möjlighet att träffa andra
  • Att formulera sig om det som är viktigt i livet och betyder något.
  • Tal om den existentiella hälsan.
  • Möjlighet att komma till öppna mötesplatser.
  • Möjlighet att vara med i olika grupper.
  • Möjlighet att vara del av enskilda samtal och själavårdande samtal.

-Vi har jobbat med enskilda samtal med många konfirmander, under många år, sa Frida.

-Förutom att vara en viktig stund, så är det att träna på att ha ett enskilt samtal med en vuxen. Det är bra för framtiden att veta hur det är att prata med någon annan om hur livet är.

-Det ger delaktighet och demokrati. Att få vara en del i och få vara med att tycka, att påverka.

Anders och Frida leder också utbildning i MFHA – ”första hjälpen för psykisk hälsa” – något som de berättade om och väckte ett stort intresse bland de närvarande.

Max Wahlund