Foto: Gustav Johansson

Vegansk cook-along

Välkommen till vegansk cook-along uppdelad i tre filmer för förrätt, varmrätt och efterrätt. Filmerna av och med matbloggaren och kokboksförfattaren Gustav Johansson spelades in i mars 2021 för Svenska kyrkan som en del i projektet Klimatsmart mat inom Färdplan för klimatet.

Materialet är tänkt för inomkyrklig användning och vänder sig till dig som arbetar med mat i pastorat och församling. Förbered er och dela upp ansvaret enligt nedan, med hjälp av varandra kommer ni få både roligt och gott!

Klimat och livsmedel hör ihop och valet av råvaror gör stor skillnad på vårt klimatavtryck, men mat och matlagning är också tätt förknippat med kultur och värderingar.

Gustav Johansson är en av Sveriges främsta veganska kokboksförfattare och matbloggare. Han håller regelbundet föreläsningar och utbildningar i växtbaserad matlagning för kockar, företag och för allmänheten. Gustav brinner för att göra hållbar mat god och tillgänglig för alla. Han kommer att leda dig igenom de tre filmavsnitten nedan. Längst ner på sidan hittar du också en föreläsning om fördelarna med vegomat.

Förbered

För en smidig cook-along  - gå igenom inköpslistan och recepten, förbered ingredienserna och de redskap som kan behövas. Är ni flera så utse gärna en person som har kontroll över uppspelningen av filmerna.

Vid frågor om filmerna eller recepten kontakta malin.skogqvist@svenskakyrkan.se

Ladda ner inköpslistan (Pdf)

Ladda ner recepten

Förrätt: Rökiga tunnbrödsrullar (Pdf)

Varmrätt: Krämig pasta med ärtor och champinjoner (Pdf)​

Efterrätt: Vegansk kladdkaka​ (Pdf)

Vegomat - för hälsan, djuren och klimatet

Se och lyssna på matbloggaren och kokboksförfattaren Gustav Johansson som berättar om vegansk mat i en föreläsning för Svenska kyrkan.

Läs mer om Klimatsmart mat och andra klimatprojekt under under Svenska kyrkans färdplan för klimatet.