Sommaräng med lavendel.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Svenska kyrkan i Borås

Välkommen, vare sig du är troende, sökande eller tvivlande. Kyrkan finns här för dig vid de högtidliga tillfällena i livet, men också för dina vardagliga behov.

Välkommen till gudstjänst! Gudstjänsterna är alltid öppna för alla.

Konfirmation

Här hittar du information om konfirmandgrupperna 2024–2025. Det gäller i första hand dig som är född 2010, men vi har också grupper för andra åldrar. Anmäl dig senast 30 augusti.

Skulptur av ängel som spelar trumpet.

Musik i sommar

Musikgudstjänster i Brämhults kyrka, Gustav Adolfs kyrka och Sjöbo kyrka.

Perception - visor med Daniel och Iris Dahlqvist

Onsdag 31 juli kl. 19:00 i Gustav Adolfs kyrka

Röda träbyggnader i sommarmiljö. Grön gräsmatta i förgrunden.

Sommargudstjänster på Bovik

Kom och fira gudstjänst och njut av kyrkkaffe ute i det fria på Bovik. Varje söndag kl. 15:00 under perioden 16 juni–18 augusti.

Sommartider på kyrkogårdsexpeditionen

Under perioden 17/6 och 9/8 har begravnings- och gravskötselexpeditionerna öppet måndag-fredag kl. 08:00-12:00.

Kollage med två bilder, kyrka i stadmiljö och kyrkogård sedd från luften.

Semestertips i Borås

Tips till dig som hemestrar i Borås eller är på resa runt om i Sverige. Passa på att besöka våra kyrkor och begravningsplatser. Kanske lär du dig något nytt om Borås och Sveriges historia.

Pianotangenter i närbild.

Lunchandakt

Välkommen på lunchandakt med musik i Gustav Adolfs kyrka klockan 12:00 – 12:30 de flesta tisdagar och torsdagar.

Medlemskap - vad, hur och varför

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Möt ideella medarbetare

Så här tycker några av kyrkans ideella medarbetare om sina uppdrag.

Medan det finns tid

En studiecirkel om praktiska förberedelser kring hur du och dina anhöriga vill ha det inför och efter döden. Start 2 september.

Händer hanterar varor vid kassa.

Kyrkornas matbutik

Välkommen till våra matbutiker för att handla billigt och rädda varor från att slängas.

Tillsammans för förändring i 150 år

Sedan 1874 har vi fört en kamp för och tillsammans med människor som lever i utsatthet över hela världen. Vi gör det för att vi alla lever under samma himmel, med samma rättigheter till ett värdigt liv.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Finska flaggan

Suomenkielinen toiminta

Ruotsin kirkossa puhutaan myöskin suomea. Kirkolliset toimitukset ja jumalanpalvelukset toimitetaan suomeksi. Olemme mukana elämän tähtihetkissä mutta myös arjen keskellä ja vaikeina aikoina. Olemme sinua varten.