Den gemensamma it-plattformen GIP är inte knuten till en specifik dator eller ett kontor. Istället kan informationen, programmen och datorkraften levereras var som helst inom Svenska kyrkan. Det ger församlingar och pastorat stöd i:
- dokumenten hålls säkra från intrång
- säkerhetskopior görs regelbundet.
- program hålls uppdaterade
- omvärldskoll om teknikutvecklingen
- support via Kanslistöd
Tjänsten innehåller:
- fjärrskrivbord och klientapplikationer
- hantering av servrar, säkerhet och drift
- regelbunden säkerhetskopiering av filer och dokument som lagras i den gemensamma it-miljön.
- programmet Netclean som hindrar spridning av barnpornografi i vår gemensamma IT-miljö
Genom att använda GIP finns möjlighet att beställa applikationer som inte ingår i basutbudet.
Mer information om den gemensamma IT-plattformen (GIP)
Andra tjänster som behövs före beställning av denna tjänst
För att kunna använda GIP krävs anslutning till kyrknätet.
Tjänstens erbjudande
Tjänsten är tillgänglig alla dagar dygnet runt.
Vid driftstörningar gäller tider för lösning definierade i IT-sektionens incidentprocess (se 4.3.7 i IT-processmanualen).
Utbildning
Information om utbildning på intranätet
Pris
Tjänsten Gemensam IT-Plattform (GIP) : 400 kr per användare och månad.
Här ingår även Digital arbetsplats (Microsoft 365) och Public 360.
Mer information om priser för andra deltjänster
Beställning
Vid anslutning till GIP ska respektive stiftsrepresentant kontaktas för vidare hjälp i anslutningsprocessen.
Ledtid från det att planeringen börjar till att användarna kan börja använda tjänsten: upp till ca 2 månader
Beställningsbara deltjänster
Applikationer kan beställas utöver det basutbud som erbjuds. Beställningen görs i samråd med Kontaktperson IT. Dessa applikationer kan vara förknippade med extra drifts- och licenskostnader.
Mer information om beställningsbara applikationer
Kontakta oss för mer information
Funktionen för samverkan och digitalisering
Susanne Ek, Catarina Thedin
samverkan@svenskakyrkan.se