En kyrka med byggnadsställningar.
Foto: Mikaela Jakobsson /Ikon

Förtroendevald i Svenska kyrkan

Här finns information för dig som är förtroendevald i Svenska kyrkan.

Ekonomi och finans

Här kommer vi att publicera och samla sådant material som du som till exempel är förtroendevald eller revisor kan behöva i ditt uppdrag kopplat till församlingens ekonomi- och finansfrågor. Det kan exempelvis vara underlag, instruktioner och mallar inför boksluts- och budgetarbete. Sidan fylls på med aktuell information efterhand.

Två äpplen och två clementiner ligger på en blå bok med titeln Kyrkoordning 2021.

Juridik och kyrkorätt

De här sidorna är ett stöd för dig som arbetar med juridik inom kyrkan, främst kyrkorätt. Samtidigt är sidorna också ett stöd för andra i organisationen som behöver förstå och förhålla sig till juridiken, men också för dig som är förtroendevald inom kyrkan. Informationen är också till dig som av andra anledningar vill få mer information rättsliga frågor som berör Svenska kyrkan.

Samverkan och digitalisering

Det är mycket som händer inom Svenska kyrkan på samverkan- och digitaliseringsområdet. För dig som är förtroendevald har vi här samlat aktuell information om utvecklingen och våra gemensamma tjänster. Med gemensamma tjänster skapar vi förutsättningar för att kunna fortsätta vara kyrka i hela landet.