– Ko-kalvprojektet i Tanzania är ett utmärkt exempel på ett arbetssätt som verkligen lyfter människor ur fattigdom. Här är vi med och tillsammans skapar konkret förändring, säger Claes Anckarman, projektledare för kampanjen.
Ko-effekten
Det börjar med en ko och resulterar i många olika bra ko-effekter. Det ger människor möjlighet att ändra riktning på livet. I projektet ansöker en familj om att få en dräktig kviga. En i familjen får utbildning i hållbart jordbruk och koskötsel. Kon ger mjölk som de kan dricka och sälja. En trygg inkomst gör att barnen kan gå i skolan. Kon får kalvar som skänks vidare till andra familjer. Övriga kalvar kan säljas. Familjen kan sedan investera i hus, fler djur, grödor eller annat som familjen behöver.
– Det är fascinerande att se hur en vanlig ko kan bli en sådan möjliggörare. Hon kan lösgöra den inneboende kraft till förändring, som finns hos människor som lever i utsatthet, säger Claes Anckarman.