Foto: Fredrik Bengtsson/Ikon
Julinsamlingen

Sprid ljus i mörkret

I natt vaknar miljontals människor till ljudet av krig och konflikt. Under Julinsamlingen kan du vara med och bidra till fredsarbete i världens mest konfliktdrabbade områden. Tillsammans gör vi skillnad!

Vi lever alla under samma himmel men verkligheten ser olika ut. Just nu pågår omkring 200 väpnade konflikter i världen. En fjärdedel av jordens befolkning lever i konfliktdrabbade områden.

Som världsvid kyrka och internationell biståndsaktör har Act Svenska kyrkan unika möjligheter att skapa förändring. Tillsammans med lokala kyrkor, organisationer och människorättsförsvarare agerar vi för fred.

Julinsamlingen pågår mellan första advent och trettondedag jul. Genom din gåva är du med och sprider ljus i mörkret!

Exempel på vad din gåva bidrar till

Bärbart gasolkök 180 kr

Ett bärbart gasolkök ger en familj som är på flykt i Ukraina möjlighet att tillaga mat och rena vatten.

Modiga möten 255 kr

Gåvoexemplet räcker till en träff för en deltagare i ett utbytesprogram för barn från judiska och arabiska skolor i Israel. Genom utbytet får de lära sig om sina egna och varandras traditioner, tro och liv.

Drama för fred 335 kr

Gåvoexemplet räcker till en dramalektion för en Mayakvinna i Guatemala. Genom teaterföreställningar agerar kvinnorna för sina rättigheter i samhället.

Var med och berätta om julinsamlingen

Tåtra med jordgubbar och grädde. På tårtan står det Act Svenska kyrkan.

Material till kampanjer

Act Svenska kyrkans återkommande kampanjer är en chans att tillsammans synliggöra viktiga frågor för en rättvis värld. Det handlar både om att samla in pengar till det internationella arbetet samt att engagera och skapa opinion i Sverige.

Två personer trycker sina pekfingertoppar mot varandra

Fred och demokrati

Act Svenska kyrkan arbetar tillsammans med lokala krafter över hela världen för att stärka mänskliga rättigheter, bygga tillit och gemenskap och uppnå hållbar fred.

Blå himmel med vita moln.

Lär dig mer om fred och demokrati

Fred och demokrati är ett av Act Svenska kyrkans fokusområden som du kan lära dig mer om i kunskapsportalen Actum. Titta på filmer, möt changemakers, läs fördjupande texter och svara på quiz.