Foto: Ikon

Göteborgs stift

Göteborgs stiftskansli stödjer och inspirerar församlingarna, tar plats i debatten och samverkar i ständigt pågående dialoger och kunskapsutbyten.

Ekumenik – kristen tro på olika sätt illustreras med bilder på olika kyrkobyggnader.

Göteborgs stift söker Fastighetsförvaltare

Svenska kyrkans fastigheter utgör en del av vårt svenska kulturarv. I vårt uppdrag ingår att stödja pastorat/församlingar i att förvalta kulturarvet inom Svenska kyrkan. Fastighets- och kulturarvsenheten söker nu två fastighetsförvaltare/byggprojektledare.

Två personer ligger i gräset och läser i solen.

Sommaruppehåll för nyhetsbrevet Stiftsnytt

Under juli månad har nyhetsbrevet Stiftsnytt uppehåll. Det är tillbaka igen första tisdagen i augusti med information om de senaste nyheterna, kurserna och arrangemangen i stiftets regi.

Domkyrkoorganist Mikael Fridén, stiftsmusiker Ulrika Melin Lasson, Anna Marmvik, Maria Sjökvist, Friedmann Prager, biskop Susanne Rappmann.

Biskop Susanne välkomnade kyrkomusiker 2024

Den 13 juni 2024 välkomnade biskop Susanne Rappmann tre kyrkomusiker som fått ut sin examen.

Tre män spelar piano och kontrabas tillsammans.

Övernatta i Göteborg under stiftsfesten

Behöver du och din församling övernatta i Göteborg innan eller efter ditt besök på stiftsfesten 1 mars 2025? Nu kan du boka rum på hotell Gothia Towers genom Göteborgs stifts avtal.

Söndagen den 9 juni vigdes 12 diakoner och 6 präster till tjänst i Svenska kyrkan i Göteborgs stift.

Sex präster och tolv diakoner går ut i tjänst i Göteborgs stift

Söndagen 9 juni vigde biskop Susanne Rappmann sex präster och tolv diakoner till tjänst i Svenska kyrkan och Göteborgs stift. I och med att vigningen var en av de största på flera år hölls två vigningsmässor i Göteborgs domkyrka.

Uppslag ur tidskriften Korsväg, nummer 2 2024

Nytt nummer av Korsväg

Andra numret av Korsväg 2024 delas ut andra veckan i juni. Det har temat Hopp: Nästa generation.

Sommarkyrkor i Göteborgs stift

Många kyrkor är öppna under sommaren. Kom in, tänd ett ljus, be en bön, var med på en gudstjänst eller konsert. Med hjälp av appen Kyrkguiden kan du enkelt ta reda på när kyrkorna är öppna och när det finns evenemang att delta i.

Pilgrimsvandring

Pilgrimsvandringar i Göteborgs stift

Att vandra i en lagom lunk, hinna med att se och uppleva utmed vägen, att tänka en tanke till slut. Att få möjlighet att tala men även kunna gå tillsammans i tystnad. Pilgrimsvandringen är välgörande för både kropp och själ.

Pilgrimsvandra eller sträck på benen

Upplev sommarkyrkan
Biskop Susanne Rappmann

Biskop Susanne

Biskop Susanne Rappmann är Göteborgs stifts 24:e biskop. Hon vigdes till Göteborgs stifts biskop den 4 mars 2018.

Kontakt/Press

På den här sidan och dess undersidor har vi samlat kontaktuppgifter och länkar som kan vara till nytta för dig som söker kontakt. Om du ändå inte hittar rätt, pröva sökfunktionen längst upp till höger!

Kurser och arrangemang

Göteborgs stift arrangerar årligen ett stort antal kompetenshöjande insatser för församlingar och pastorat i form av kurser, arrangemang, nätverksträffar och utbildningar.

Resurser

Här finns inspiration, resurser och verktyg för dig som är ideell, förtroendevald eller anställd i pastorat och församling.

Stiftets tjänster

Stiftets tjänster är samlingsbegreppet för all verksamhet som utförs av Göteborgs stiftskansli i direkt relation till församlingar och pastorat.

Om Göteborgs stift

Gudstjänst för alla åldrar

Göteborgin hiippakunta

Tervetuloa Göteborgin hiippakuntaan, joka ulottuu Hallannin harjusta Norjan rajalle. Hiippakunnan tehtävä on tukea seurakuntia yhteisessä tehtävässämme välittää evankeliumia kaikille ihmisille.

Kultursamverkan

Göteborgs stift finns med i många olika kulturella arrangemang såsom Bokmässan, Göteborg Film Festival, Kvalitetsmässan, Vetenskapsfestivalen, utställningar, temamässor och konserter. Här ser du vad som är på gång!

Svenska Kyrkans Unga i Göteborgs stift

Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska kyrkan. Vi vill med Kristus i centrum och med dopet som grund verka i hela Guds skapelse och vara en gemenskap i församlingen där vi får växa i tro och ansvar.