Sommarblommor på en äng.
Foto: Daiga Ellaby, Unsplash

Midsommardagen och Johannes döparens dag

I gudstjänsten på midsommardagen talar vi om skapelsen och på söndagen i midsommarhelgen firar vi Johannes Döparens dag. 

 

Midsommarafton, som alltid firas en fredag, har egentligen ingen koppling till kristen tro. Men midsommardagen är en helgdag för kyrkan, liksom söndagen efter midsommar. 

Midsommardagen 

I gudstjänsten på midsommardagen är temat Skapelsen och vi. Då fokuserar vi på miljön och naturen omkring oss. Vi får tänka igenom vad vi kan ta ansvar för och vi får glädjas åt Guds gåvor. En viktig fråga att fundera och be över är hur vi kan ta hand om den skapelse som Gud har anförtrott oss. 

Johannes Döparens dag 

På söndagen i midsommarhelgen firar vi Johannes Döparens dag. Johannes Döparen ska enligt Lukasevangeliet ha fötts sex månader före Jesus. Därför firades Johannes döparens dag tidigare den 24 juni. Sedan 2003 firas Johannes Döparens dag i stället på söndagen i midsommarhelgen. 

Berättelsen om Johannes Döparen börjar hos den gamle prästen Sakarias och hans hustru Elisabet. De började båda bli gamla. De hade inga barn, men så mötte Sakarias en ängel och fick av ängeln veta att han och Elisabet skulle få ett barn och ge honom namnet Johannes. Namnet betyder "Gud är nådig". 

Lukasevangeliet 1:5–25

Johannes arbetade för förändring 

När Johannes blev vuxen förberedde han människor på att Jesus skulle komma. Han brann för att människor skulle förändras och uppmanade dem att be om förlåtelse för sina synder och göra rätt.  

Jesus kom till Johannes för att bli döpt av honom. 

 Matteusevangeliet, kap 3:1–17

Johannes skickade sina lärjungar till Jesus för att de skulle få svar på frågan: Är Jesus den de väntar på? Johannes vet ju detta sedan tidigare, men eftersom han sitter i fängelse när han skickar lärjungarna, vill han ge dem vägen till Jesus.  

Matteusevangeliet 11: 2–19

Längre fram sattes Johannes i fängelse för att han hade kritiserat tetrarken Herodes, som hade en kärleksaffär med sin brors fru. Det slutade med att Johannes blev halshuggen och hans huvud serverades på ett fat under en fest hos Herodes. 

Matteusevangeliet 14:1–12